Sneller geholpen dankzij wachtlijstbemiddeling
Ben je doorverwezen naar een specialist en sta je op een lange wachtlijst? Dat is geen pretje; je wilt zo snel mogelijk geholpen worden. Een ZorgConsulent van ONVZ kan helpen met wachtlijstbemiddeling. De consulent neemt contact op met verschillende zorgaanbieders om uit te zoeken of je ergens anders sneller terecht kunt.
Door de stijgende zorgvraag en het personeelstekort in de zorg kunnen wachtlijsten langer zijn dan normaal. Onze ZorgConsulenten kunnen helpen de wachttijd te verkorten. ZorgConsulent Ashley Porton legt uit hoe en vertelt ook waarvoor je nog meer bij een ZorgConsulent terecht kunt.
Wat houdt wachtlijstbemiddeling precies in?
Porton: ‘Als je bent doorverwezen naar een zorgverlener, kom je (meestal) op een wachtlijst te staan. Zorgverleners en zorgverzekeraars hebben afspraken gemaakt over maximaal aanvaardbare wachttijden in de zorg, deze worden Treeknormen genoemd. Wordt de Treeknorm overschreden? Dan kun je als verzekerde contact opnemen met met ons. Wij zoeken dan uit of je bij een andere behandelaar of instelling sneller geholpen kunt worden. Je hoeft niet extra te betalen voor wachtlijstbemiddeling: dit zit in het basispakket van ONVZ.’
Hoe staat het er nu voor: hoe lang moeten mensen gemiddeld wachten op zorg?
'Lange wachttijden zijn er soms alleen voor een consult, maar vaak ook voor onderzoeken en operaties. Het verschilt per instelling en per situatie hoe lang iemand moet wachten. Een voorbeeld: je hebt je voorste kruisband gescheurd en moet een operatie ondergaan. In een willekeurig ziekenhuis moet je dan al snel rekenen op 28 weken wachttijd, oftewel zeven maanden. Hier kijken we niet gek van op, dit soort telefoontjes krijgen we dagelijks.’
Dat is behoorlijk lang. Kan je in zo’n situatie helpen?
‘Als wij zo’n vraag binnenkrijgen, zoeken we uit of je bij een andere instelling eerder aan de beurt bent. Vaak is het zo dat de wachtlijsten vele malen korter zijn bij zelfstandige behandelcentra. Als we kijken naar de operatie van de voorste kruisband, dan kun je bij een zelfstandige kliniek binnen 25 werkdagen terecht. Dat is een verschil van zes maanden, daar worden we natuurlijk blij van.’
Is er altijd een snellere plek beschikbaar?
‘We kijken altijd of wachtlijstbemiddeling realistisch is en of iemand daar echt tijdwinst mee behaalt. Als je overstapt naar een andere zorgverlener moet er wederom een eerste consult plaatsvinden. Daardoor kan de wachttijd opnieuw oplopen. We kunnen dus niet altijd een betere optie vinden, maar als de aanvraag realistisch is, is de kans aanzienlijk groter. We willen altijd meekijken naar de mogelijkheden.’
Hoe ziet het proces eruit: van vraag naar plaats in het ziekenhuis?
‘Eerst krijg je een verwijzing van de (huis)arts naar een zorgverlener. Als je gebruik wil maken van wachtlijstbemiddeling, kun je contact opnemen met een ZorgConsulent. Wij zoeken uit wat de mogelijkheden zijn en nemen daarna contact met je op om de bevindingen te delen. Kan je behandeling plaatsvinden bij een andere zorgverlener? Dan helpen we je met de vervolgstappen.’
Wat doet een ZorgConsulent nog meer?
‘We zijn een persoonlijke gids in de gezondheidszorg. Zo kun je bij ons terecht voor advies, hoe je een gesprek met een arts moet ingaan, voor mantelzorgondersteuning en voor een second opinion. Daarnaast beantwoorden we vragen en geven we tips over een gezonde(re) levensstijl en preventie. Maar ook in de breedste zin van zorgondersteuning kun je bij ons terecht: we bieden een luisterend oor als je ergens tegenaan loopt. We gaan dan in gesprek en kijken of er een oplossing is.’
Wat vind je het mooiste aan je werk?
‘Het mooiste vind ik dat mijn dag bestaat uit mensen helpen. De zorgwereld is best complex, daarom is het superfijn dat wij als ZorgConsulenten ondersteuning kunnen bieden met bijvoorbeeld wachtlijstbemiddeling. Iedereen vindt het vervelend om te moeten wachten als je zorg nodig hebt, het kan enorm veel stress en onzekerheid opleveren. Het is dan extra fijn als wij iemand positief kunnen verrassen met een snellere afspraak. De opgeluchte, blije reactie geeft me energie en maakt mijn dag.’