ONVZ ondersteunt u met Wachtlijstbemiddeling
Staat u voor een behandeling op een wachtlijst en moet u lang wachten? Onze ZorgConsulenten helpen u graag verder met wachtlijstbemiddeling. Of u nu ONVZ Vrije Keuze of ONVZ Bewuste Keuze heeft, ze zoeken snel voor u uit of u bij een andere zorgverlener eerder terecht kunt. Zodat u zo snel mogelijk geholpen wordt.
Laat de ZorgConsulent u bellen wanneer het u uitkomt
U kunt een terugbelverzoek achterlaten. Dan wordt u teruggebeld op de tijden die u aangeeft. Bel mij terug.
Voor declaratie-/dekkingsvragen kunt u contact opnemen met ons Service Center. De snelste manier is via live chat.
Wat is wachtlijstbemiddeling (zorgbemiddeling)
Zorgverleners en zorgverzekeraars hebben afspraken gemaakt over wachttijden in de zorg. Deze maximaal aanvaardbare wachttijden noemen we de Treeknormen.
Bent u doorverwezen naar een zorgverlener en is de wachttijd langer dan de Treeknorm? Neem dan contact op met de ZorgConsulent. Zij kunnen dan verschillende zorgaanbieders benaderen om wachttijden en behandelingen te vergelijken. Zo bepaalt de ZorgConsulent of u sneller bij een andere zorgverlener terecht kunt. Daarna nemen we de mogelijkheden met u door.
Per zorgsoort zijn er weer andere Treeknormen. Kijk voor alle Treeknormen op onze pagina Maximaal aanvaardbare wachttijden.
Wanneer is wachtlijstbemiddeling mogelijk?
In de volgende gevallen kunt u met de ZorgConsulent contact opnemen over de mogelijkheid voor wachtlijstbemiddeling:
- een consult (afspraak) bij een medisch specialist
- de diagnostiek die een huisarts aanvraagt, of een MRI-scan door een specialist
- een (dag)opname in een ziekenhuis of zelfstandig behandelcentrum
- een ggz-behandeling
- verpleging en verzorging thuis
- nieuwe huisarts bij verhuizing (vul dit formulier in)
- een kort verblijf in een zorginstelling
- zorg bij een beperking aan oog of gehoor
- intensieve therapie bij complexe zorg
Helaas kunt u niet altijd sneller geholpen worden. Dat geldt met name voor (hoog)complexe zorg. Zo kunnen we geen wachtlijstbemiddeling uitvoeren bij transplantaties van hart, lever, nier en longen.
Wachtlijstbemiddeling bij GGZ
Wist u dat verschillende zorgverleners voor de geestelijke gezondheidszorg (ggz) ook een online behandelaanbod hebben? Meestal is er geen wachttijd. Benieuwd of dit aanbod iets voor u is? Lees meer informatie op de pagina Online behandelingen voor geestelijke gezondheidszorg.
Bemiddeling naar een andere zorgverlener
Soms is het belangrijk om vooraf in de zorgzoeker te controleren of de zorgverlener waar u naar toe wilt een contract met ONVZ heeft. Of dat zo is staat in de vergoeding. Er gelden dan namelijk maximale vergoedingen als u naar een zorgverlener gaat die geen contract heeft met ONVZ. Wilt u liever dat wij de zorg volledig vergoeden? Kies dan uit één van onze gecontracteerde zorgverleners. Onze ZorgConsulenten kunnen u helpen bij uw keuze. Ze nemen graag met u door bij welke zorgverlener u terechtkunt.
Verwijzing
U krijgt van de huisarts een verwijzing naar een zorgverlener.
Contact
U wilt gebruikmaken van zorgbemiddeling en neemt daarom contact op met de ZorgConsulent.
Mogelijkheden
De ZorgConsulent zoekt voor u uit wat de mogelijkheden zijn en neemt contact met u op.
Behandeling
Uw behandeling kan plaatsvinden bij een andere zorgverlener. Houd er wel rekening mee dat de zorgbemiddeling niet altijd mogelijk is.