Alle artikelen

'Ik snap direct waar het over gaat'

  • Categorie: Fysiek gezond
  • Categorie: Interview
  • Leestijd: 3 min
  • Datum: 20 februari 2025

Bij ONVZ werken alleen ZorgConsulenten met een medische achtergrond. Dat is niet zomaar. Het maakt gesprekken met verzekerden niet alleen makkelijker, maar ook waardevoller. Of iemand nu twijfelt over een behandeling of meer duidelijkheid zoekt over een medische term – de ZorgConsulent weet waar het over gaat en kan echt meedenken.

Marjon Glandorff is één van hen. Ze werkte onder andere als doktersassistente, verpleegkundige niveau 6, medisch acceptant en haalde recent haar diploma als transferverpleegkundige. Marjon: "Mijn medische achtergrond helpt me enorm in dit werk. Daar hoort in mijn geval ook een BIG-registratie en regelmatige scholing bij, zodat mijn medische kennis up-to-date blijft. Die kennis ervaring, daar hebben verzekerden echt iets aan."

Zorgconsulent Marjon Glandorff

Twijfels na een hartinfarct

"Laatst belde er een meneer die een hartinfarct gehad had. Zijn arts vond een operatie niet nodig. Die meneer wilde een second opinion. Ik probeer dan altijd eerst de vraag achter de vraag te achterhalen. Wat maakt dat hij twijfelt, wat denkt hij ermee te bereiken, is er iets gebeurd waardoor hij denkt ergens anders beter af te zijn, weet hij waarom de arts deze behandeling voorstelt? En ik leg uit wat een second opinion precies is.

Meneer overwoog een overstap naar een ziekenhuis met hartspecialisatie. Uiteindelijk kozen we samen voor een second opinion bij een Medisch Specialist Online. Dat is zeg maar, een second opinion light. Binnen 24 uur heeft een verzekerde daar een afspraak. Medisch Specialist Online is een platform van onze partner Hikos dat online of telefonisch advies van een medisch specialist mogelijk maakt. 

Ik weet nog niet hoe het is afgelopen, maar één ding weet ik wel: deze meneer voelde zich gehoord. En dát is belangrijk. Hij krijgt snel duidelijkheid en kan daarna een keuze maken die goed voelt: terug naar zijn eigen arts. Of alsnog besluiten om de overstap te maken naar een gespecialiseerd ziekenhuis."

Een team met medische kennis

"Het fijne van het hebben van een medische achtergrond is dat ik de dingen die deze meneer mij vertelde over zijn aandoening en behandeling goed snap. Sommige verzekerden lezen zelfs voor uit een zorg-app of een brief van een arts. Zo ga ik dan het gesprek aan met deze mensen over de zorgverlener waar zij in de beste handen zijn of over een mogelijke behandeling die de arts voorstelt. Waarbij wij nooit op de stoel van de arts gaan zitten. Dat mogen en kunnen we niet.

Iedere ZorgConsulent bij ONVZ heeft een medische achtergrond en binnen het team is er brede ervaring: van fysiotherapie en wijkverpleging tot specialistische zorg en mantelzorg. We sparren met elkaar als we ergens niet direct uitkomen. Zo zorgen we ervoor dat elke verzekerde een goed onderbouwd advies krijgt en met vertrouwen verder kan."

Ook advies nodig van de ZorgConsulent?

Heeft u net als de verzekerde uit het verhaal van Marjon behoefte aan een second opinion of ondersteuning nodig bij een diagnose of aandoening? Staat u op een wachtlijst of bent u bezig met het maken van uw comeback en kunt u daarbij een steuntje in de rug gebruiken? Onze ZorgConsulenten zijn uw persoonlijke gids in gezondheidsland. 

Advies aanvragen