Alle artikelen

Zorginkoop bij ONVZ: snelle toegang tot kwalitatieve zorg

  • Categorie: Levensstijl
  • Categorie: Interview
  • Leestijd: 5 min
  • Datum: 5 november 2024

Op 12 november ontvangt u de premie voor 2025. De zorgkosten hebben een groot aandeel in de hoogte van uw premie. Onze afdeling Zorginkoop maakt ieder jaar contractafspraken met zorgverleners over de kosten, kwaliteit en toegang tot zorg. Zo zorgen we ervoor dat uw premie niet onnodig stijgt en dat u kunt rekenen op een goed geregelde zorgverzekering met ruimte om eigen zorgkeuzes te maken. Marieke Schellart, manager Beleid en Zorginkoop, legt uit hoe dit in zijn werk gaat.

Zorginkoop: zorg afgestemd op uw behoeften


Elk jaar start ONVZ in januari met de voorbereidingen voor zorginkoop. Hierbij wordt ons inkoopbeleid zorgvuldig geëvalueerd en bijgesteld. Door het zorggebruik en de wensen van onze verzekerden te analyseren, werken we continu aan een passend aanbod. Marieke: ‘We luisteren naar de zorgbehoeften van onze verzekerden en stemmen hierover af met ziekenhuizen en zorgverleners. Onze ZorgConsulenten hebben veel contact met verzekerden. Mede dankzij hun inzichten kunnen we goed inspelen op de behoeften van onze verzekerden. Zo kunnen we ons aanbod waar nodig uitbreiden.’

Soms sluit het aanbod van zorg en de vraag hiernaar niet goed op elkaar aan, bijvoorbeeld in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ). ‘Binnen de GGZ hebben we daarom ook aanvullend onderzoek gedaan op specifieke gebieden. We kijken naar online tools die een waardevolle ondersteuning kunnen bieden. Zo spelen we snel in op een stijgende zorgvraag,’ vertelt Marieke. ‘We sluiten contracten met veel zorgverleners zodat onze verzekerden kunnen kiezen uit een breed aanbod van kwalitatieve en betaalbare zorg.’

Marieke Schellart, manager Beleid en Zorginkoop

Hoe ONVZ snelle toegang tot zorg mogelijk maakt


Bij ONVZ streven we ernaar dat onze verzekerden kunnen kiezen uit een breed aanbod van zorgverleners. Voor snelle toegang tot kwalitatieve zorg, helpen we verzekerden met onder andere wachtlijstbemiddeling en innovaties zoals online zorg.

Met Snelzorg gaan we voor verzekerden met ONVZ Vrije Keuze nog een stapje verder. ‘De zorgvraag in Nederland groeit snel en wachtlijsten worden langer. Om hierop in te spelen, maken we speciale ‘Snelzorg’-afspraken met ziekenhuizen en zelfstandige klinieken. Voor planbare zorg, zoals een knie- of heupoperatie, kunnen onze verzekerden dankzij deze afspraken gemiddeld 50 dagen eerder terecht bij gecontracteerde klinieken. De manier waarop ONVZ deze afspraken met zorgaanbieders maakt is uniek en nergens anders te vinden,’ zegt Marieke trots.

Zorg voor een eerlijke prijs


Een belangrijk onderdeel van het inkopen van zorg is het onderhandelen over eerlijke prijzen. Elk jaar publiceert ONVZ op 1 april het inkoopbeleid. Marieke: ‘Hierin leggen we de kwaliteitseisen van dat jaar vast. Daarna beginnen we met de voorbereiding voor de inkoop. Dat doen we op basis van onderzoek, maar we gaan ook langs bij zorgverleners.’

ONVZ doet er alles aan om zorg van hoge kwaliteit en snelle beschikbaarheid te garanderen voor verzekerden. ‘We vergelijken de prijzen van verschillende zorgverleners om ons doel voor de gesprekken met zorginstellingen te bepalen. We maken dan niet alleen afspraken over de prijs, maar ook over snelle beschikbaarheid en zorgkwaliteit. Ons doel is om op 12 november zoveel mogelijk contracten rond te hebben,’ vertelt Marieke.

Innovaties voor toegankelijke zorg


Om de druk op de zorg te verlichten, investeert ONVZ in innovaties die zorg toegankelijker maken en verzekerden meer regie geven over hun eigen zorg. Marieke: ‘We bieden apps aan, zoals Fysiochecknu, voor digitale fysiotherapie en GGZ-apps voor mentale ondersteuning. Een ander belangrijk hulpmiddel is de ONVZ Keuzehulp. De keuzehulp biedt helderheid over diagnoses en mogelijke behandelingen, zodat verzekerden goed voorbereid het gesprek aan kunnen gaan met hun arts en de controle houden over hun zorg.’

Kiezen voor kwaliteit: niet met elke zorgverlener een contract


ONVZ sluit met heel veel zorgverleners een contract, omdat we streven naar een ruime zorgkeuze voor verzekerden. We selecteren zorgvuldig met welke zorgverleners we een contract sluiten. Onze kwaliteitseisen spelen daarbij een belangrijke rol. Marieke: ‘Soms sluiten we geen contract af, omdat een zorgverlener een hoog tarief vraagt of omdat de kwaliteit niet voldoet aan onze standaarden.’ Sommige zorgverleners besluiten zelf geen contracten aan te gaan met verzekeraars. Wat vergoedt ONVZ in die gevallen? Marieke: ‘Volledige vergoeding is alleen mogelijk bij zorgverleners waar ONVZ een contract mee heeft. Verzekerden zijn vrij in hun keuze voor zorg. Als iemand kiest voor niet-gecontracteerde zorg, dan moet diegene mogelijk iets bijbetalen. Maar ook dan biedt ONVZ in vergelijking tot veel andere zorgverzekeraars een hoge vergoeding.’

Een eerlijke premie voor de beste zorg


Een groot deel van de zorgpremie wordt uiteindelijk bepaald door de zorgkosten die verzekerden maken. ONVZ zet zich in voor kwalitatieve zorg en goede toegankelijkheid, zonder dat de premie onnodig stijgt. Marieke: ‘Elk jaar wordt ongeveer 97% van de zorgpremie rechtstreeks besteed aan zorgkosten. Hiermee betalen we zorgverleners, operaties en medicijnen. Door de inzet van Zorginkoop maken we afspraken over eerlijke prijzen en korte wachttijden, afgestemd op de zorgbehoeften van onze verzekerden. Zo kunnen zij erop vertrouwen dat hun zorgverzekering bij ONVZ goed geregeld is, met zorg van hoge kwaliteit, precies wanneer dat nodig is.’