'ONVZ behandelt mij zoals ik mijn patiënten ook altijd behandelde: met veel persoonlijke aandacht'
Zolang je gezond bent, voer je zelf de regie over je leven. Gaat er iets mis, dan is het fijn als je goed verzekerd bent. Ankie (70) stond vijf decennia lang als verpleegkundige aan het bed bij patiënten en heeft de laatste jaren ook vaak zelf zorg nodig gehad. De zorg in Nederland is volgens haar minder persoonlijk geworden, maar gelukkig laat haar zorgverzekeraar zien dat het ook anders kan. ‘Ik belde lichtelijk wanhopig naar ONVZ, en kreeg nu wel de persoonlijke aandacht.’
‘Toen ik in 2009 vreemde uitvalsklachten in mijn benen kreeg en zelfs meerdere keren per dag op de grond viel, wist ik dat het foute boel was. Maar de ziekenhuisonderzoeken in mijn woonplaats boden weinig uitkomst: “Mevrouw, we zien in ieder geval geen hernia, er lijkt niets aan de hand.” En ik stond weer buiten, wat me behoorlijk ongerust maakte.’
Hulp van ZorgConsulent
‘Lichtelijk wanhopig belde ik naar de ZorgConsulent van ONVZ en ik kreeg nu wel de persoonlijke aandacht die ik nodig had. De ZorgConsulent koppelde mij snel aan een specialistisch ziekenhuis. In Duitsland nota bene. Of ik daar problemen mee had? Mijn reactie: “Al sturen ze me naar Siberië, ik wil van die klachten af.” In het ziekenhuis in Leverkusen ontdekten ze meteen dat ik een kanaalstenose had in mijn rug. Mijn zenuwen waren zo bekneld geraakt dat ik met een beetje pech een dwarsleasie kon oplopen. Ik ben met spoed geopereerd.’
Volledige huishoudelijke hulp
‘Ik kreeg die anderhalve week in het ziekenhuis geweldige zorg. Tijdens mijn herstelperiode kwam ik Nederlanders tegen die hún operatie niet vergoed kregen, en dat vond ik behoorlijk scheef. Maar ik was natuurlijk wel blij met mijn eigen verzekeraar. Toen ik na tien dagen thuis kwam, zorgde ONVZ er als klap op de vuurpijl voor dat ik volledig vergoed huishoudelijke hulp kreeg. Zélfs rondom de feestdagen, het was in december, wat ik erg bijzonder vond. Er werd echt moeite voor mij gedaan, dat merkte ik aan alles.’
Persoonlijke benadering
‘Voor mij is die persoonlijke benadering een extra aandachtspunt, omdat ik zelf jarenlang verpleegkundige ben geweest. Ik begon in 1969, toen het zorgsysteem er nog totáál anders uitzag dan nu. In het ziekenhuis zorgde je voor een persoonlijke benadering, deed alles voor de patiënt en had ook nog eens veel extra taken. Zonder al te politiek te worden, kun je stellen dat er tegenwoordig minder tijd is voor patiënten. Je wordt sneller naar huis gestuurd. Daarom is het zo fijn dat ONVZ mij verder hielp.’
Hersteld van stenose
‘Bijzonder was ook dat ik nog onder toezicht kon blijven van de orthopedisch chirurg die mij had geopereerd, ondanks dat hij in de tussentijd naar een ziekenhuis in Keulen was verhuisd. Ook hiervoor gaf de verzekeraar akkoord, wat mij erg hielp. Ik ben inmiddels gelukkig volledig hersteld van die stenose in mijn rug.’
Aanvullende verzekering: een luxe
‘Een paar jaar later moest ik een heupoperatie ondergaan, waarop ik een week werd ondergebracht in een zorghotel in Noordwijk om te revalideren. Ik bedoel maar: de aanvullende verzekering bij ONVZ voelt echt als een grote luxe. Het is iets wat ik ook veel van mijn patiënten heb geadviseerd: neem nou een aanvullende verzekering, dat betaalt zich op de lange termijn uit. ONVZ heeft mij, in de twintig jaar dat ik verzekerd ben, behandeld zoals ik ook mijn patiënten altijd behandelde, met veel persoonlijke aandacht. Helemaal in lijn met wat ik leerde tijdens mijn opleiding tot verpleegkundige: gezondheid is een combinatie van geestelijk, lichamelijk én sociaal welbevinden. En dat doet ONVZ erg goed.’