Alle artikelen

‘Een simpel telefoontje naar ONVZ maakte een wereld van verschil’

  • Categorie: Levensstijl
  • Categorie: Interview
  • Leestijd: 4 min
  • Datum: 12 oktober 2023

Zolang je gezond bent, kun je zelf de regie voeren over je leven. Gaat er iets mis, dan is het fijn als je goed verzekerd bent. Een vakantie naar Kos draaide voor Yvonne Wibier-Rijs (62) uit op een drama. Ze belandde doodziek in een ziekenhuis dat ze niet vertrouwde. En ze bleef met de rekening achter. ONVZ nam haar zorgen weg. ‘Na alle ellende was die persoonlijke aandacht zo fijn’, vertelt Yvonne.

‘Ik ben al heel lang verzekerd bij ONVZ. Ik heb een basisverzekering, aangevuld met Startfit en Tandfit. De verzekering bij ONVZ is mijn geluk geweest toen ik tijdens mijn vakantie op Kos ernstig ziek werd. Ik kwam in een vies ziekenhuis terecht waar ik niet geopereerd wilde worden. Uiteindelijk heeft ONVZ mij uit de situatie geholpen. Ondanks dat ik destijds ergens anders een reisverzekering had. Naast het vergoeden van mijn (hoge) rekeningen kreeg ik veel persoonlijke aandacht van ONVZ. Ze hebben me zelfs na lange tijd gebeld om te vragen hoe het met mij ging. Dát is voor mij typisch ONVZ.’

Ziekenhuis op Kos

‘Het noodlot sloeg op de eerste dag toe in het vliegtuig. Van mijn arts had ik toestemming om een weekje op vakantie te gaan. Ik lag daarvoor namelijk drie maanden in het ziekenhuis met een darminfectie. Ik kwam net uit een moeilijke periode. Mijn man en ik waren enorm toe aan vakantie. Maar het ging dus al mis toen we in de lucht zaten. Ik kreeg zo’n vreselijke pijn in mijn buik, moest overgeven en voelde me beroerd. Het was natuurlijk schrikken, omdat ik al zo lang had gerevalideerd. Eenmaal in het hotel in Griekenland aangekomen, was het wel duidelijk dat ik naar het ziekenhuis moest. Ik mocht daar naar binnen, terwijl mijn man op de parkeerplaats moest blijven. Het was een onhygiënisch ziekenhuis, totaal niet zoals we van Nederlandse ziekenhuizen gewend zijn. Ik voelde me er niet op mijn gemak en onveilig.’

Zo snel mogelijk weg

‘Ondanks dat ik ontzettend beroerd was, wist ik: ik moet hier weg. Helemaal toen de dokter die een infuus aanlegde, dat niet goed zat, zei: ”you are going to die, you need surgery”. Waarop ik aangaf dat ik eerst mijn arts in Nederland wilde spreken. Daar wilde hij niets van weten. Ik heb toen heel boos om mijn man gevraagd, waarop we besloten om zo snel mogelijk weg te gaan uit dat ziekenhuis. Maar dat kon niet voordat we een verklaring hadden getekend waarop stond dat ik niet geholpen wilde worden. Dat wilde het ziekenhuis.’

Reisverzekering

‘Doodziek ben ik terug naar het hotel gegaan. Ik heb daar de hele week bijna niets gegeten, dacht dat ik het loodje zou leggen. Ik wilde naar huis, maar dat kon niet. Mijn man probeerde contact te krijgen met onze reisverzekering. De reisverzekeraar gaf aan dat we nooit hadden moeten tekenen, want daarmee verviel ons recht op verzekering. Ze deden niets meer voor ons. Mijn man heeft toen nog SOS-hulpdiensten geprobeerd, maar ook zonder resultaat. Uiteindelijk heeft hij ONVZ gebeld, die wél wilde meedenken.’

Rekeningen vergoed door ONVZ

‘Ik ben dus thuisgekomen, al was ik wel bang om de mensen in het vliegtuig in gevaar te brengen. Het bleek dat ik trombose in mijn darmen had, wat heel gevaarlijk is. In Nederland ben ik meteen naar mijn arts gegaan. En ik kreeg óók een telefoontje van ONVZ: de gemaakte kosten werden vergoed vanuit de basisverzekering. Een enorme opluchting. Zo’n simpel telefoontje betekende voor mij zoveel. Die persoonlijke aandacht doet je als mens gewoon heel goed.’

ONVZ verzekerde Yvonne Wibier Rijs met haar woonkamer op de achtergrond

Persoonlijke aandacht

‘Hoe fijn is het om persoonlijke aandacht te krijgen na al die ellende. Ik voelde me meteen een stuk beter. Die reisverzekeraar, die ik niet bij naam ga noemen, heeft ons gewoon laten stikken, zo simpel is het. Ik besef mij nu hoe belangrijk het is om je goed te verzekeren. Als je iets overkomt dan wil je erop vertrouwen dat het goed geregeld is. Ik ben blij dat het allemaal goed is afgelopen.’