Algemene regels 2025 ONVZ Vrije Keuze
  • ONVZ Vrije Keuze

4. Ik ga weg bij ONVZ, of ONVZ beëindigt de verzekering

We hopen natuurlijk dat u bij ons blijft. Wilt u de verzekering toch beëindigen? Hier leest u hoe en wanneer dat kan.

Opzeggen

66. U zegt de verzekering op

De hoofdverzekerde kan de verzekering elk jaar opzeggen. Dit kan met een brief of via onze site. Als de opzegging op 31 december bij ons binnen is, eindigt de verzekering op 1 januari van het volgende jaar.


In 5 gevallen kan de hoofdverzekerde ook tijdens het jaar opzeggen:

  • als u nog in de bedenktijd van algemene regel 18 zit
  • als u van werkgever verandert en bij uw oude én nieuwe werkgever deelneemt aan een collectieve verzekering. De opzegging moet dan binnen 1 maand na het einde van uw oude dienstverband bij ons binnen zijn. De opzegging gaat in op de 1e dag van de volgende maand. Anders loopt de oude verzekering nog door tot 1 januari van het volgende jaar. De korting van de collectieve verzekering geldt dan niet meer
  • als de hoofdverzekerde iemand anders verzekerd heeft en deze verzekerde een nieuwe verzekering krijgt. Bijvoorbeeld bij scheiding. De oude verzekering eindigt op het moment dat de nieuwe verzekering ingaat. De opzegging moet wel op dat moment bij ons binnen zijn. Anders loopt de oude verzekering nog door in de maand waarin wij de opzegging ontvangen en de maand daarna
  • als wij de verzekering of de premie tussentijds wijzigen volgens algemene regel 65. De verzekering eindigt op de datum waarop de wijziging zou ingaan. U moet dan wel opzeggen voordat de wijziging ingaat. Of binnen 1 maand nadat de hoofdverzekerde bericht over de wijziging heeft gekregen. Opzeggen kan niet als de wijziging het gevolg is van het veranderen van een wettelijke bepaling. Of als de wijziging in uw voordeel is
  • als de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) u laat weten dat wij medische gegevens over u hebben bekeken die niet voor ons bestemd waren. Wij zullen dat nooit doen. De opzegging moet binnen 6 weken na het bericht van de NZa bij ons binnen zijn. Uw verzekering eindigt dan op de 1e dag van de 2e maand na uw opzegging

Een aanvullende tandverzekering kan de hoofdverzekerde ook tijdens het jaar opzeggen als u in een Wlz- instelling verblijft en in die instelling behandeling krijgt. De tandverzekering eindigt dan op de 1e dag van de maand volgend op die waarin wij de opzegging hebben ontvangen.

67. Opzeggen basisverzekering via CAK

Als het CAK u bij ons heeft verzekerd, kunt u de eerste 12 maanden niet opzeggen. Daarna wel, ook tijdens het jaar. Het CAK is een organisatie van de overheid. Die kijkt wie geen basisverzekering heeft, maar er wel een moet hebben. Als het nodig is, sluit het CAK dan een basisverzekering voor u af. En kiest zelf de verzekeraar.

U kunt die verzekering binnen 14 dagen opzeggen als u laat zien dat u wél een basisverzekering had.

Soms eindigt de basisverzekering van ONVZ zonder opzegging

68. Geen recht op de basisverzekering

Blijkt na het afsluiten van een Vrije Keuze Basisverzekering dat u hier geen recht op heeft? Dan eindigt de Vrije Keuze Basisverzekering vanaf de ingangsdatum. Of de datum waarop u er geen recht meer op had. U heeft bijvoorbeeld geen recht op een Vrije Keuze Basisverzekering als u werkt in een ander EU-land. Dan moet u in dat land een zorgverzekering afsluiten.


Heeft u al premie betaald? Dan betalen wij die terug. Zorgkosten die wij hebben vergoed, halen wij hier van af. Zijn de door ons betaalde zorgkosten hoger dan de betaalde premie? Dan moet u ons het verschil terugbetalen.

69. Beëindiging bij overlijden

De verzekeringen eindigen op de dag nadat verzekerde is overleden. Teveel betaalde premie betalen wij terug of verrekenen wij.

70. Als onze vergunning wordt ingetrokken

De Vrije Keuze Basisverzekering eindigt ook als onze vergunning als schadeverzekeraar zou worden ingetrokken. U krijgt daarvan minimaal 2 maanden vooraf bericht.

Soms beëindigen wij de verzekering

71. Wijzigen aanvullende verzekering van kinderen

Verlaagt u of uw partner de aanvullende verzekering? Dan verlagen wij ook de aanvullende verzekeringen van de kinderen. Beëindigt u of uw partner de aanvullende verzekering? Of doen wij dat? Dan beëindigen wij ook de aanvullende verzekeringen van de kinderen. Wij verlagen of beëindigen niet als er een verzekerde van 18 jaar of ouder is op dezelfde polis met een gelijke of hogere aanvullende verzekering dan de kinderen.

72. Beëindigen verzekering 

Wij beëindigen uw aanvullende verzekering(en) als uw Vrije Keuze Basisverzekering eindigt omdat u geen recht meer heeft op een (Nederlandse of buitenlandse) basisverzekering.


Wij kunnen stoppen met het aanbieden en uitvoeren van een bepaalde verzekering. Zowel met een basisverzekering als met een aanvullende verzekering. Als u die verzekering heeft, dan beëindigen wij die. Of vervangen die door een andere verzekering. De hoofdverzekerde krijgt van ons bericht. Die kan op dat moment de verzekering opzeggen of een andere verzekering bij ons sluiten.

Wij beëindigen uw Superfit als u buiten Nederland gaat wonen.

73. Beëindigen aanvullende verzekering als u niet (op tijd) betaalt

Wij kunnen de aanvullende verzekering(en) beëindigen als u niet op tijd betaalt. Voor wij uw verzekering(en) beëindigen, doorlopen wij de volgende stappen.


Wij verrekenen met wat u van ons tegoed heeft
Wij kunnen niet (op tijd) betaalde premies verrekenen met door u gedeclareerde kosten. Of andere bedragen die u van ons tegoed heeft. Andersom mag u premie die u moet betalen, niet verrekenen met vergoedingen die u nog van ons krijgt.

Aanmaning
Als u de premie niet (op tijd) betaalt, sturen wij u een aanmaning. Dat doen wij ook als u zorgkosten die wij hebben voorgeschoten, niet (op tijd) terugbetaalt.

Beëindiging
Betaalt u het openstaande bedrag niet (op tijd)? Dan kunnen wij uw aanvullende verzekering(en) beëindigen. Dat doen wij dan vanaf de datum waarop u de premie of kosten had moeten betalen.

74. Bedreiging of intimidatie

Wij kunnen de verzekering(en) ook beëindigen als u onze medewerkers bedreigt of intimideert. Of als u onze eigendommen beschadigt.

Als u fraudeert

75. Fraude

Bij fraude overtreedt u bewust een regel of u laat dit doen om er zelf beter van te worden. Of om er iemand anders beter van te laten worden. Dit is bijvoorbeeld het geval als u met onjuiste of onvolledige informatie bij ons een verzekering afsluit of probeert af te sluiten. Of van ons een vergoeding of dienst krijgt of probeert te krijgen waarop u geen recht heeft.


Voorbeelden van fraude zijn:

  • u stuurt ons vervalste stukken
  • u geeft ons bewust een onjuist beeld van uw situatie
  • u vermeldt bij een declaratie iets wat niet waar is
  • u houdt informatie achter die voor ons van belang is

76. Onderzoek naar fraude

Bij een vermoeden van fraude doen wij onderzoek. Wij houden ons aan het Protocol Verzekeraars en Criminaliteit. Daarin staan afspraken van verzekeraars over het aanpakken van fraude.

77. Maatregelen bij fraude

Is fraude vastgesteld? Dan kunnen dit de gevolgen zijn:

  • rekeningen waarmee is gefraudeerd vergoeden wij niet
  • rekeningen die wij onterecht aan u of uw zorgverlener hebben betaald moet u aan ons terugbetalen
  • kosten van het fraudeonderzoek zijn voor uw rekening
  • wij kunnen aangifte doen bij de politie
  • wij kunnen uw gegevens (laten) opnemen in de registers die in algemene regel 61 staan
  • wij kunnen uw verzekering(en) met terugwerkende kracht beëindigen tot de datum van de fraude
  • wij kunnen u tot 5 jaar daarna weigeren voor een nieuwe verzekering

Als u niet tevreden bent of een klacht heeft

Wij doen steeds ons best om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Wilt u een klacht indienen? Hieronder staat hoe dat kan.

78. Een klacht indienen

Bent u het niet eens met onze beslissing? Of ontevreden over onze dienstverlening? Dan kunt u bij onze Klachtenservice een klacht indienen. Dat kan als volgt:

U ontvangt een bevestiging als uw klacht bij ons binnen is. Wij reageren binnen 10 werkdagen inhoudelijk op uw klacht. Gaat het langer duren? Dan hoort u dat van ons.

79. Met uw klacht naar de SKGZ

Bent u niet tevreden met onze reactie? Of reageren wij niet? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). De procedure bij de SKGZ verloopt als volgt.


Eerst probeert de Ombudsman Zorgverzekeringen uw klacht op te lossen door bemiddeling. Lukt dat niet? Dan kunt u uw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

Meer informatie vindt u op de site skgz.nl/procedure. Daar staat ook hoe u uw klacht bij de SKGZ kunt indienen.

U moet de klacht op tijd bij de SKGZ indienen. De SKGZ heeft 4 termijnen.

Heeft u een reactie van ons gekregen? U kunt uw klacht tot 1 jaar na onze reactie indienen bij de Ombudsman.

Hebben wij niet gereageerd? U kunt uw klacht tot 1 jaar na uw vraag aan ONVZ indienen bij de Ombudsman.

Heeft de Ombudsman uw probleem volgens u niet opgelost? En wilt u uw klacht daarom voorleggen aan de Geschillencommissie? Dan moet u dat doen binnen 90 dagen na het bericht van de Ombudsman dat (verder) bemiddelen volgens hem niet mogelijk is.

Wilt u uw klacht direct aan de Geschillencommissie voorleggen? Dan gelden dezelfde termijnen als voor het indienen van een klacht bij de Ombudsman.

Naar de rechter kan ook
U kunt uw klacht ook voorleggen aan de burgerlijke rechter. Dan kunt u niet meer naar de SKGZ.

80. Een klacht over onze formulieren

Is uw klacht dat onze formulieren te ingewikkeld of overbodig zijn? Dan kunt u deze ook bij de NZa indienen. Telefonisch of per e-mail.


Nederlandse Zorgautoriteit

Informatielijn: 088 770 87 70

E-mail: informatielijn@nza.nl

Recht dat van toepassing is

81. De verzekeringen vallen onder Nederlands recht

 

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties