Algemene regels 2025 ONVZ Vrije Keuze
  • ONVZ Vrije Keuze

2. Ik word klant van ONVZ

Wilt u klant worden van ONVZ? Van harte welkom! Wisselen van zorgverzekeraar kan altijd per 1 januari. En gaat gemakkelijk met onze overstapservice.

 

Een verzekering afsluiten of aanvragen

12. Via onze site of een verzekeringsadviseur

U sluit de Vrije Keuze Basisverzekering of een aanvullende (tand)verzekering van ONVZ zelf af op onze site. Afsluiten kan ook via uw verzekeringsadviseur of een vergelijkingssite.

13. Een aanvullende verzekering afsluiten

Een aanvullende verzekering afsluiten kan alleen als u ook de Vrije Keuze Basisverzekering afsluit, of als u de Vrije Keuze Basisverzekering heeft.


Voor sommige aanvullende verzekeringen vragen wij u een gezondheidsverklaring in te vullen over de gezondheid van de verzekerde(n). Daarmee beoordelen wij of u de verzekering kunt afsluiten.

14. Aanvullende verzekeringen voor kinderen

Een aanvullende verzekering voor uw kind? Dat kan. Dit kan geen hogere verzekering zijn dan die van u, uw partner of een andere verzekerde van 18 jaar of ouder die op dezelfde zorgpolis staat.


Dit kan ook geen Tandfit verzekering zijn. Zorg van de tandarts valt tot 18 jaar onder de basisverzekering. En ook geen Zorgplan.

Bij Wereldfit en OntzorgPlus geldt: u of uw partner moet deze verzekering hebben.

Ook voor kinderen vragen wij u de gezondheidsverklaring in te vullen van algemene regel 13. Behalve als u uw kind binnen 4 maanden na de geboorte aanmeldt. Dan hoeft u die verklaring niet in te vullen.

Wanneer uw verzekering ingaat

15. Op de zorgpolis staat wanneer uw verzekering ingaat

16. Ingangsdatum basisverzekering

De Vrije Keuze Basisverzekering gaat meestal in op 1 januari van het volgende jaar. Maar niet altijd. Hieronder zetten wij het voor u op een rij.


Let op: als uw aanvraag niet volledig is, dan gaat de Vrije Keuze Basisverzekering pas in wanneer wij alle gegevens hebben ontvangen.

Stapt u voor 31 december over naar ONVZ? Dan zorgen wij dat uw Vrije Keuze Basisverzekering op 1 januari ingaat. Zijn er geen bijzondere omstandigheden? Dan sluiten de basisverzekering die u nu heeft en uw nieuwe basisverzekering op elkaar aan.

Sluit u voor 1 februari de Vrije Keuze Basisverzekering af? En heeft u uw huidige basisverzekering ergens anders vóór 1 januari opgezegd? Ook dan gaat uw basisverzekering bij ons in op 1 januari.

Wordt u 18 jaar en sluit u 1 of meer eigen verzekeringen af? Dan gaan deze in op de 1e dag van de maand na de maand dat u 18 jaar wordt. Behalve de Tandfit. Als u al bij ons verzekerd bent, gaat die in op de dag dat u 18 jaar wordt. Want de meeste zorg van de tandarts valt dan niet meer onder de basisverzekering.

U moet de verzekeringen wel aanvragen voordat u 18 jaar wordt.

Heeft u nog geen basisverzekering? En moet u deze (volgens de Zorgverzekeringswet) wel hebben? Bijvoorbeeld omdat u in het buitenland werkte en in Nederland komt werken.

Als u de Vrije Keuze Basisverzekering afsluit binnen 4 maanden na de datum waarop u een basisverzekering moest hebben, dan is de ingangsdatum de 1e dag waarop u verzekerd moest zijn. Sluit u de Vrije Keuze Basisverzekering af 4 of meer maanden na de datum waarop u een basisverzekering moest hebben? Dan is de ingangsdatum de dag dat wij uw volledige aanvraag ontvangen hebben.

Wisselt u van werkgever? En kunt u daardoor naar een andere collectieve verzekering overstappen? Als die andere collectieve verzekering bij ONVZ loopt, kunt u:

  • tussentijds naar ons overstappen, of
  • tussentijds van de ene naar de andere collectieve verzekering bij ons overstappen

Uw nieuwe dienstverband moet wel direct aansluiten op uw vorige. En u moet uw huidige collectieve verzekering op tijd opzeggen. Dat kan tot 30 dagen nadat uw nieuwe dienstverband ingaat. Uw nieuwe collectieve verzekering gaat dan in op de 1e dag van de maand ná de maand waarin u heeft opgezegd. Zegt u te laat op? Of sluiten uw dienstverbanden niet op elkaar aan? Dan kunt u per 1 januari van het volgende jaar naar ons overstappen.

Is dit allemaal niet van toepassing? Dan gaat de Vrije Keuze Basisverzekering in op de dag waarop wij uw aanvraag hebben ontvangen. De ingangsdatum kan ook later zijn als de verzekerde nog verzekerd is op een andere basisverzekering.

Overstapservice
Stapt u over naar ONVZ? Onze overstapservice regelt het voor u. Als u bij ons de Vrije Keuze Basisverzekering aanvraagt, zeggen wij uw huidige basisverzekering voor u op. Vraagt u ook een aanvullende verzekering bij ons aan? Dan kunnen wij uw huidige aanvullende verzekering ook voor u opzeggen. Dat doen wij pas als uw aanvullende verzekering bij ons afgesloten is.

17. Ingangsdatum aanvullende verzekeringen

Vraagt u met de Vrije Keuze Basisverzekering ook een aanvullende verzekering aan? Of wilt u een andere aanvullende verzekering van ONVZ dan u nu heeft? Voor de ingangsdatum van de aanvullende verzekeringen gelden dezelfde regels als voor onze Vrije Keuze Basisverzekering. Die staan in algemene regel 16. Behalve als u de gezondheidsverklaring van algemene regel 13 heeft ingevuld. Dan ontvangt u bericht of de verzekering is geaccepteerd. En wat dan de ingangsdatum is.

Wat verder belangrijk is

18. Bedenktijd

Bij een nieuwe verzekering heeft u 14 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag dat u de zorgpolis ontvangt. Of dat u bericht heeft ontvangen dat de polis in de Mijn-omgeving staat. U kunt zonder reden opzeggen. Er bestaat dan geen recht op vergoeding van zorg en diensten. Betaalde premies krijgt u terug.

19. Vereniging ONVZ

Sluit u de Vrije Keuze Basisverzekering af? Dan kunt u lid worden van de Vereniging ONVZ. Deze vereniging heeft een belangrijke stem binnen ONVZ. Iedere hoofdverzekerde kan maar 1 keer lid zijn. Ook al sluit die voor meer personen een basisverzekering van ONVZ af. Het lidmaatschap stopt als uw Vrije Keuze Basisverzekering eindigt.

20. Wij reageren via het kanaal dat u gebruikt

Stuurt u ons een e-mail, bericht op social media of chatbericht? Dan reageren wij ook op die manier. Soms kan dat niet, bijvoorbeeld door privacyregels. En soms wilt u dat niet. Dan reageren wij via een andere weg. Als u via onze site contact opneemt, bellen wij u terug of sturen wij een e-mail.

 

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties