Online coaching om later zwaardere mentale klachten te voorkomen
Het lijkt een open deur: voorkomen is beter dan genezen. Toch staat deze denkwijze in de zorg nog in de kinderschoenen. Nog maar een decennium geleden was mentale zorg vooral gericht op het genezen van de kwaal (curatieve zorg). Nu is er gelukkig veel aandacht voor het voorkomen ervan. En dat doet Leanne Ballantyne, coach en productontwikkelaar bij HeyCoach, deugt.
“De waarde van hulp bieden in een vroeg stadium is groot. Het is alleen al om die reden een mooie ontwikkeling, dat werkgevers medewerkers die een risico lopen om uit te vallen eerder doorverwijzen voor hulp. Bijvoorbeeld wanneer zij moeite hebben met hun leidinggevende, een te hoge werkdruk ervaren, of wanneer de werk-privé balans zoek is. Maar het is ook belangrijk dat mensen zichzelf realiseren dat voorkomen beter is dan genezen en dat ze dus eerder aan de bel trekken voor hulp.” Leanne Ballantyne werkt al 12 jaar als arbeids- en organisatie psycholoog bij Shared Ambition. HeyCoach is één van de diensten die zij aanbieden.
Curatie, preventie en amplitie
Het is lastig om te bewijzen dat preventieve mentale zorg en zelfhulp zwaardere mentale zorg in de toekomst voorkomt. “Maar in die vroege fase van probleemherkenning staan mensen nog in hun kracht en door ze dan te coachen, blijven ze dat ook. Daardoor is de kans dat zij de ziektewet ingaan een stuk kleiner. Preventieve zorg voorkomt in ieder geval dat een situatie uit de hand loopt.“
Niet alleen preventie draagt bij aan duurzame inzetbaarheid. Ook amplitie is van belang. Amplitie gaat over het versterken van de positieve aspecten van mensen. Waar preventie ervoor zorgt dat mensen niet uitvallen, is de reikwijdte van amplitie vele malen groter. Het zorgt ervoor dat de risicogroep minder groot wordt (preventie) én dat er minder mensen hoeven te verzuimen (curatieve zorg). Want het versterken van mensen zorgt ervoor dat zij bevlogen en vitaal blijven in hun werk. En dat is positief voor werkgevers én werknemers. Amplitie is gericht op alle medewerkers (niet alleen degenen die thuis zitten of een risico lopen om uit te vallen) en gaat over het bevorderen van het welbevinden en optimaal functioneren. Ook daarvoor kunnen mensen terecht bij HeyCoach.
Online coaching
HeyCoach biedt online coaching. Waar online coaching vóór corona nog niet ingeburgerd was, is het dat nu wel. Ballantyne: ‘We werden met z'n allen over die online drempel getrokken door de pandemie. Je kunt wel zeggen dat we een nieuwe manier van werken hebben ontdekt.’ En online coaching bleek here to stay. Bij online coaching is er altijd persoonlijk contact tussen een coach en een coachee (iemand die zich laat coachen, red.). Vaak via een videobelafspraak, maar tussentijds is schriftelijk contact via een beveiligde portal ook mogelijk. De aanpak is dus altijd op maat.
Hoe ziet een online coachingstraject eruit?
‘Een online coachingstraject duurt maximaal 3 uur. Omdat een preventieve vraag meestal minder ingewikkeld is volstaat een intake van ongeveer 30 minuten. In dat kennismakingsgesprek bespreken coach en coachee de hulpvraag en proberen deze helder te krijgen. Vaak wordt de overige beschikbare tijd dan opgeknipt in stukjes en zijn er gedurende 1-2 maanden frequente contactmomenten van 20-30 minuten. De coachee wordt tussen de afspraken door steeds aan het werk gezet en tijdens de korte contactmomenten wordt de ontwikkeling gevolgd en besproken. Het is een kort en snel traject, heel doelgericht. En het regelmatige contact is voor veel mensen een stok achter de deur om ook echt aan de slag te gaan.’ besluit Ballantyne.
HeyCoach vergoed vanuit Werkfit
Verzekerden met Werkfit kunnen terecht bij HeyCoach voor een online coachingstraject. We vergoeden het volledige coachingstraject van HeyCoach. Het traject duurt maximaal 3 uur. Deze uren kunt u naar wens en in overleg met de coach inzetten. De coaches van HeyCoach zijn allemaal geregistreerde (arbeids- en organisatie)psycholoog.
Wilt u gebruikmaken van HeyCoach?
Aanmelden is simpel via de website van HeyCoach. Dit doet u zelf, dus zonder tussenkomst van anderen, zoals uw werkgever. Er volgt ook geen terugkoppeling naar uw werkgever.
Na aanmelding neemt HeyCoach al binnen 4 uur (binnen kantoortijden en anders de volgende dag) contact met u op. De rekening gaat rechtstreeks naar ONVZ, daar heeft u dus geen omkijken naar.
Mirro
In Werkfit bieden we ook de online zelfhulp modules aan van Mirro. Omdat HeyCoach op dezelfde soort vragen hulp kan bieden als Mirro, vullen deze twee preventieve zorg opties elkaar mooi aan.