Zorgadvies

Haal het beste uit uw gesprek met de arts

Heeft u binnenkort een gesprek met uw arts of een andere zorgverlener? Met een goede voorbereiding haalt u het maximale uit het gesprek. Laat u inspireren door onze tips. Of neem contact op met onze ZorgConsulenten die bovendien allemaal een achtergrond in de zorg hebben. Het maakt niet uit of u ONVZ Vrije Keuze of ONVZ Bewuste Keuze heeft, ze helpen u graag. 

Laat de ZorgConsulent u bellen wanneer het u uitkomt

U kunt een terugbelverzoek achterlaten. Dan wordt u teruggebeld op de tijden die u aangeeft. Bel mij terug.

Voor declaratie-/dekkingsvragen kunt u contact opnemen met ons Service Center. De snelste manier is via live chat.

 

Voor het gesprek

Bedenk van tevoren wat u wilt vertellen

Schrijf op papier of in uw mobiele telefoon wat u uw arts of medisch specialist wilt vertellen. Zo vergeet u geen belangrijke dingen. Onderstaande lijst helpt u hierbij. Vertel uw arts:

  • Wat uw klachten zijn
  • Hoe lang u deze klachten heeft
  • Wat uw klachten erger of juist minder maken
  • Hoe uw klachten invloed hebben op uw dagelijks leven
  • Wat u zelf heeft gedaan om uw klachten te verminderen
  • Welke medicijnen u gebruikt
  • Wat u van uw arts verwacht, bijvoorbeeld tips over een doorverwijzing naar een specialist

Maak een lijstje van de vragen die u heeft

U heeft recht op goede informatie over uw onderzoek of behandeling. Met de juiste vragen krijgt u de informatie die u nodig heeft om de juiste beslissing te nemen, samen met uw arts. Onderstaande onderwerpen gaan u helpen.

  • Wat zijn mijn mogelijkheden om van mijn klachten af te komen? Zet eerst met uw arts op een rij welke mogelijkheden er zijn. Er zijn vaak meerdere mogelijkheden, ook even afwachten is een optie.
  • Wat zijn de voor- en nadelen per behandeling? Bespreek met uw arts per mogelijke behandeling het effect, de herstelperiode en de risico’s en bijwerkingen.
  • Wat betekent een behandeling voor mijn leven? Past het bij uw gezin, werk, manier van leven en persoonlijke doelen.

Vraag of u het gesprek mag opnemen

Neem voor het gesprek contact met uw arts op en vraag of u het gesprek mag opnemen. U kunt het dan thuis nog eens rustig terugluisteren.

Vraag of een familielid of goede vriend mee wilt

Neem iemand mee naar het gesprek, want twee mensen horen meer dan één. Laat degene die met u meegaat de antwoorden van de arts opschrijven, zodat u zelf goed kunt luisteren.

De ONVZ Keuzehulp helpt u bij het kiezen van de juiste behandeling

Voor veel aandoeningen en ziektes zijn er verschillende behandelingen. Welke zijn dat? Wat zijn de voor- en nadelen? De keuzehulpen van ONVZ geven antwoord op deze vragen.

“Ik zie de ONVZ Keuzehulp als een goed startpunt voor verdieping van het gesprek. Je hebt dan al over een aantal zaken nagedacht. Zo ga je beter het gesprek in om samen te kunnen beslissen over jouw behandeling. Ieder handvat dat je als patiënt krijgt om dat gesprek met je behandelaar goed aan te kunnen gaan, draagt bij aan een optimale uitkomst.”
Rens Vandenberg Diabetes Fonds

U kunt ook een van onze brochures downloaden:

Brochure voorbereiding bezoek huisarts

Download (pdf - 230KB)

Brochure voorbereiding bezoek medisch specialist

Download (pdf - 225KB)

Tips voor tijdens het gesprek 

  • Gebruikt uw arts veel moeilijke woorden of raakt u de draad kwijt? Geef het aan als u iets niet begrijpt of als u twijfelt. 
  • Zorg ervoor dat u het eens bent met de afspraken die u met uw arts maakt. U hoeft bovendien niet meteen te beslissen: vraag bedenktijd, zodat u kunt nadenken over de voorgestelde behandeling. 

 

Na het gesprek 

  • Heeft u na het gesprek met uw arts of medisch specialist nog vragen? Dan kunt u om een nieuwe afspraak vragen, zodat u meer duidelijkheid krijgt. Voor zo’n afspraak hoeft u niet per se opnieuw naar het ziekenhuis. Het kan vaak ook telefonisch. 
  • Heeft u een afspraak bij uw huisarts? En wilt u dat uw huisarts u verwijst naar een medisch specialist? Informeer dan eerst bij onze ZorgConsulent naar de mogelijkheden. Zij hebben bijvoorbeeld inzicht in wachttijden. De huisarts kan u dan gericht verwijzen. 
  • Bent u niet helemaal zeker van de diagnose of voorgestelde behandeling van uw arts of andere zorgverlener. In dat geval helpt ONVZ u graag bij de aanvraag van een second opinion om een andere arts te raadplegen. De ZorgConsulent kan u hier meer informatie over geven. 

Wilt u advies van een ZorgConsulent?

Onze ZorgConsulenten helpen u graag met meer informatie en advies. U kunt een terugbelverzoek achterlaten. Dan wordt u teruggebeld op de tijden die u aangeeft. 

Voor declaratie-/dekkingsvragen kunt u contact opnemen met ons Service Center. De snelste manier is via live chat.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties