Wijzigingen Health Basic en Health Premium 2025
Wat wijzigt er in uw Health Basic of Health Premium verzekering in 2025? Op deze pagina vindt u de belangrijkste wijzigingen. Wij noemen alleen de wijzigingen die de voorwaarden van uw zorgverzekering echt veranderen.
Wat verandert er voor u?
-
Codeïne meestal niet meer vergoed
Vanaf 1 januari 2025 vergoedt Health Basic codeïne alleen nog als u het krijgt voor langdurige en ernstige diarree. En niet meer bij pijn, hoest of kortdurende diarree. Heeft u Health Premium? Dan heeft u een aanvullende vergoeding voor zelfzorggeneesmiddelen tot € 500. Vanuit die aanvullende vergoeding kunt u codeïne vergoed krijgen tot € 500.
-
Eigen bijdrage farmacie
Health Basic en Health Premium vergoeden de meeste gangbare geneesmiddelen waarvoor u een recept heeft. Health Premium vergoedt in 2024 ook de eigen bijdrage die u soms betaalt, en enkele andere geneesmiddelen. Vanaf 1 januari 2025 vergoedt Health Premium nog wel die andere geneesmiddelen, maar niet meer de eigen bijdragen.
-
Toestemming vragen voor niet-gecontracteerde zorg
In 2024 moest u vooraf toestemming hebben voor geestelijke gezondheidszorg bij een niet-gecontracteerde zorgverlener als u meer dan 35 consulten kreeg. Vanaf 1 januari 2025 moet u altijd vooraf toestemming hebben als u naar een niet-gecontracteerde instelling gaat. Al vanaf de eerste behandeling. Bent u al onder behandeling bij een niet-gecontracteerde instelling en loopt deze behandeling door in 2025? Dan moet u alsnog toestemming vragen. Zonder toestemming heeft u geen recht op vergoeding. Dit geldt niet als u naar een vrijgevestigde praktijk gaat (Dat is een psycholoog, psychotherapeut of psychiater die zelfstandig werkt in een eigen praktijk). In onze Zorgzoeker ziet u met welke zorgverleners wij een contract hebben.
Kijk voor meer informatie op de pagina Toestemming vragen.
Verruimen ggz
De geestelijke gezondheidszorg (ggz) is in Nederland de afgelopen jaren anders georganiseerd. Wij hebben ook de vergoeding ervan aangepast. Vanaf 1 januari 2025 is de vergoeding van ggz in Health Basic en Health Premium uitgebreid. De nieuwe voorwaarden kunt u nalezen in de vergoedingen Geneeskundige ggz en Opname voor geneeskundige ggz voor Health Basic en Health Premium.
-
Aangepaste voorwaarden hulpmiddelen
Zoals ieder jaar hebben wij ook voor enkele hulpmiddelen aanpassingen gedaan in wie het hulpmiddel mag voorschrijven, of hoe lang u het hulpmiddel kunt gebruiken. Krijgt u in 2025 een hulpmiddel of moet u een hulpmiddel vervangen? Kijk dan altijd de voorwaarden nog even na op onze website.
Onzorgvuldig gebruik van uw hulpmiddel
In 2024 vergoedden Health Basic en Health Premium het vervangen of repareren van een hulpmiddel alleen niet als u er roekeloos mee bent omgegaan. Omdat er alleen in zeer uitzonderlijke situaties sprake is van roekeloos gedrag, hebben wij onze voorwaarden aangescherpt. Wij vinden namelijk dat u altijd zorgvuldig moet omgaan met uw hulpmiddel. In 2025 vergoeden Health Basic en Health Premium daarom het vervangen of repareren van een hulpmiddel niet, als u onvoldoende zorg en aandacht aan het hulpmiddel heeft besteed. Bijvoorbeeld als u de voorschriften voor gebruik en onderhoud niet heeft gevolgd. U moet dan de kosten van vervanging of reparatie zelf betalen.
-
Contact opnemen bij opname in het buitenland
Heeft u in het buitenland acuut zorg nodig? Vanaf 1 januari 2025 hoeft u niet meer in alle situaties contact op te nemen met onze alarmcentrale Zorgassistance. Alleen als u in het buitenland opgenomen moet worden, moet u zo snel mogelijk contact opnemen met onze alarmcentrale Zorgassistance. Doet u dit niet? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw vergoeding. Twijfelt u of u een arts nodig heeft? Of heeft u op reis een gezondheidsvraag? Ook dan kunt u voor advies contact opnemen met Zorgassistance.
-
Maximale vergoeding voor zelfstandige behandelcentra (zbc’s) zonder contract
Bij ONVZ heeft u ruimte om uw eigen zorgkeuzes te maken. U kunt altijd terecht bij alle ziekenhuizen in Nederland. Wilt u liever naar een zelfstandig behandelcentrum (zbc)? Met Health Basic en Health Premium zijn ook de meeste zbc’s gecontracteerd. In de Zorgzoeker ziet u een actueel overzicht met welke zbc’s wij een contract hebben.
Wilt u liever behandeld worden in een zbc waar wij geen contract mee hebben? Dat kan uiteraard. Houd in dat geval wel rekening met maximale vergoedingen.
Bent u in behandeling bij een niet-gecontracteerd zbc?
Dan maakt u zich misschien zorgen over het voortzetten van die behandeling.
Had uw zbc in 2024 wel een contract met ons?
Dan kunt u de behandeling bij dit zbc afmaken. Wij vergoeden het vervolg van die behandeling nog maximaal een jaar alsof het contract van 2024 doorloopt in 2025. Start u in 2025 een nieuwe behandeling bij dit zbc? Dan geldt deze overgangsregeling niet. Houd in dat geval rekening met onze maximale vergoedingen.
Had uw zbc in 2024 ook geen contract met ons?
Dan denken wij graag met u mee om een oplossing te zoeken. Neem hiervoor contact op met ons Service Center.
Overzicht zbc’s met toestemming vervalt
In 2024 moest u toestemming vragen voor controle, onderzoek en behandeling bij een aantal specifieke zbc’s. Die stonden op ons Overzicht zbc’s met toestemming. Deze voorwaarde vervalt in 2025. Houd rekening met onze maximale vergoedingen als u naar een niet-gecontracteerd zbc gaat.
Toestemming vragen voor aantal ooggeneesmiddelen bij een niet-gecontracteerd zbc
Gaat u naar een zbc waar wij geen contract mee hebben? Dan moet u vanaf 1 januari 2025 vooraf toestemming vragen voor behandeling met een aantal ooggeneesmiddelen.
-
Aanpassing beëindiging verzekering
Wij kunnen onder bepaalde voorwaarden uw verzekering beëindigen. Vanaf 1 januari 2025 hebben wij daaraan toegevoegd, dat dit ook kan als wij besluiten een bepaalde verzekering niet meer aan te bieden of uit te voeren. U ontvangt hierover altijd apart een bericht van ons.