Opname voor geneeskundige ggz
Heeft u ernstige psychische problemen die niet zonder opname kunnen worden behandeld? Dan kunt u worden doorverwezen voor een opname voor geneeskundige ggz.
Dit krijgt u vergoed
De Bewuste Keuze Basisverzekering vergoedt een behandeling in de ggz, volgens de vergoeding Geneeskundige ggz. Soms is voor de behandeling ook een opname nodig. Dan geldt ook de vergoeding die u nu leest.
Heeft u een indicatie voor geneeskundige ggz en is een opname nodig voor een goed resultaat? Dan vergoedt de Bewuste Keuze Basisverzekering een ggz-opname vanaf 18 jaar. De Bewuste Keuze Basisverzekering vergoedt ook de verpleging en verzorging, paramedische zorg , geneesmiddelen, hulpmiddelen en verbandmiddelen die bij een opname nodig zijn. Krijgt u tijdens de opname dagbesteding? Dan vergoeden wij ook die dagbesteding en het vervoer daar naartoe.
Hier kunt u terecht
Een ggz-instelling waar u een regiebehandelaar krijgt. Wie indicerend en coördinerend regiebehandelaar mogen zijn, staat in het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ . Dat is meestal een klinisch psycholoog of psychiater. Uw behandelaar kan u hier meer uitleg over geven.
Ggz tot 18 jaar valt onder de Jeugdwet. Die kent andere regiebehandelaars dan de basisverzekering. Als het nodig is dat een behandeling ook na uw 18e verjaardag nog doorloopt bij de ‘oude’ regiebehandelaar dan vergoeden wij dat, voor maximaal 12 maanden. Langer mag niet van de overheid. In die tijd kan de behandeling afgerond worden, of overgedragen aan een basisverzekering-regiebehandelaar.
Zorgverlener zonder contract
Kiest u voor een zorgverlener waarmee wij geen contract hebben? Dan vergoeden wij uw zorg niet helemaal. In onze maximale vergoedingen staat wat we vergoeden.
Wilt u naar een zorgverlener met een contract?
In onze Zorgzoeker checkt u snel met welke zorgverleners we een contract hebben.
Dit wordt niet vergoed
- behandeling van werkproblemen , relatieproblemen en aanpassingsstoornissen
- zorg waarvan de effectiviteit niet of onvoldoende bewezen is. Meer informatie hierover staat in het overzicht therapieën ggz
Dit moet u zelf doen
U moet vooraf een verwijzing hebben
Voordat u naar een zorgverlener gaat, heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts, bedrijfsarts, medisch specialist of de straatdokter. Voor acute zorg heeft u geen verwijzing nodig.
Als u al in behandeling bent in de ggz, dan kan ook uw regiebehandelaar u verwijzen voor opname in een (andere) ggz-instelling. U hoeft dan niet eerst langs uw huisarts.
Soms moet u vooraf toestemming vragen
U moet vooraf toestemming van ons hebben als uw ggz-instelling geen contract met ons heeft.
Goed om te weten
-
In deze regels staan dingen die belangrijk zijn voor uw zorgverzekering. Bijvoorbeeld wat u nooit vergoed krijgt, zoals een zorgafspraak die u niet nakomt (no show).
-
Hier is gebruikelijke zorg: de geneeskundige ggz die klinisch psychologen en psychiaters normaal gesproken verlenen en waarvan de effectiviteit is bewezen. Zonder opname als het kan, met opname als het nodig is.
-
Bij een onderbreking van maximaal 30 dagen geldt de opname als doorlopend. Dagen dat u buiten het ziekenhuis bent voor vakantie- of weekendverlof tellen wel mee voor het volmaken van de 3 jaar.
-
Elke zorgverlener moet een eigen kwaliteitsstatuut hebben dat voldoet aan het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ. Daarin staat aan welke kwaliteitseisen de zorgverlener voldoet, en hoe de zorg er is geregeld. U vindt het kwaliteitsstatuut op de website van de zorgverlener. Heeft uw zorgverlener geen goedgekeurd kwaliteitsstatuut? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw vergoeding.
-
Krijgt u bij uw behandeling geneesmiddelen? Dan vallen die meestal onder de vergoeding Geneesmiddelen. Behalve als de ggz-instelling het geneesmiddel levert. Dan valt het geneesmiddel onder deze vergoeding.
-
In het buitenland gelden soms andere richtlijnen voor zorg en opname. Daardoor krijgt u misschien niet alles vergoed. En voor een opname in het buitenland moet u altijd vooraf toestemming van ons hebben.
-
U wilt natuurlijk zo snel mogelijk terecht kunnen. Als er een wachtlijst is bij de zorgverlener van uw keuze, kunt u onze ZorgConsulent vragen u naar een andere zorgverlener te bemiddelen. Ook in andere situaties kunt u de ZorgConsulent vragen om te bemiddelen.