Geneeskundige ggz
Heeft u psychische problemen die de huisarts of POH-ggz niet zelf kan behandelen? Dan kan uw huisarts u doorverwijzen naar de geneeskundige ggz.
Dit krijgt u vergoed
U krijgt voor de behandeling altijd een indicerend en coördinerend regiebehandelaar.
Zij zijn voor u (en uw naasten) het eerste aanspreekpunt in de verschillende fasen van de behandeling. Soms vervult één persoon allebei deze taken. Een regiebehandelaar kan ook andere behandelaars inzetten en zorgt dan voor goede samenwerking.
Hier kunt u terecht
Een ggz-praktijk of ggz-instelling waar u een regiebehandelaar krijgt. Wie indicerend en coördinerend regiebehandelaar mogen zijn, staat in het
Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ. Een regiebehandelaar is bijvoorbeeld een psychiater, klinisch psycholoog, gz-psycholoog of klinisch neuropsycholoog. Uw behandelaar kan u hier meer uitleg over geven.
Ggz tot 18 jaar valt onder de Jeugdwet. Die kent andere regiebehandelaars dan de basisverzekering. Als het nodig is dat een behandeling ook na uw 18e verjaardag nog doorloopt bij de ‘oude’ regiebehandelaar dan vergoeden wij dat, voor maximaal 12 maanden. Langer mag niet van de overheid. In die tijd kan de behandeling afgerond worden, of overgedragen aan een basisverzekering-regiebehandelaar.
Wat niet vergoed wordt
- behandeling van vliegangst
- behandeling van leerstoornissen, zoals dyslexie
- zorg waarvan de effectiviteit niet of onvoldoende bewezen is. Meer informatie hierover staat in het overzicht therapieën ggz
- behandeling van werkproblemen , relatieproblemen en aanpassingsstoornissen
Andere vergoedingen
- Onze app voor meditatie en mindfulness kan helpen, als u klachten wilt voorkomen
- Psychische zorg bij de huisarts, als uw huisarts of POH-ggz u zelf kan helpen
- Opname voor geneeskundige ggz, als opname in een ggz-instelling of op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis nodig is
Zorgverlener zonder contract
Kiest u voor een zorgverlener waarmee wij geen contract hebben? Dan vergoeden wij uw zorg niet helemaal. In onze maximale vergoedingen staat wat we vergoeden.
Wilt u naar een zorgverlener met een contract?
In onze Zorgzoeker checkt u snel met welke zorgverleners we een contract hebben.
Wat u nodig heeft
Check even of u een verwijzing of iets anders nodig heeft. Anders loopt u misschien toch nog vergoeding mis.
Voorschrift of verwijzing
Ja, een verwijzing
Voordat u naar een zorgverlener gaat, heeft u een verwijzing nodig van uw huisarts, bedrijfsarts, medisch specialist, SEH-arts of de straatdokter. Voor acute zorg heeft u geen verwijzing nodig.
Als u al in behandeling bent in de ggz, dan kan ook uw regiebehandelaar u doorverwijzen naar andere geneeskundige ggz. U hoeft dan niet eerst langs uw huisarts.
Toestemming
Ja, in sommige gevallen
U moet vooraf toestemming van ons hebben als uw zorgverlener geen contract met ons heeft en:
- u meer dan 35 consulten nodig heeft, of
- u esketamine neusspray krijgt voorgeschreven
U vraagt toestemming voordat de behandeling start. Blijkt tijdens de behandeling dat er, tegen de verwachting in, toch meer dan 35 consulten nodig zijn? Dan kunt u ook tijdens de behandeling toestemming vragen. Maar wel voordat het 36e consult start.
Laatste puntjes...
-
In deze regels staan dingen die belangrijk zijn voor uw zorgverzekering. Bijvoorbeeld wat u nooit vergoed krijgt, zoals een zorgafspraak die u niet nakomt (no show).
-
Elke zorgverlener moet een eigen kwaliteitsstatuut hebben dat voldoet aan het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ. Daarin staat aan welke kwaliteitseisen de zorgverlener voldoet, en hoe de zorg er is geregeld. U vindt het kwaliteitsstatuut op de website van de zorgverlener. Heeft uw zorgverlener geen goedgekeurd kwaliteitsstatuut? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw vergoeding.
-
Met gebruikelijke zorg bedoelen we: de geneeskundige ggz die psychiaters en klinisch psychologen normaal gesproken verlenen en waarvan de effectiviteit is bewezen. Eenvoudig als het kan, ingewikkelder als het nodig is.
-
In het buitenland gelden soms andere richtlijnen voor zorg. Daardoor krijgt u de behandeling misschien niet of niet helemaal vergoed.
-
U wilt natuurlijk zo snel mogelijk terecht kunnen. Als er een wachtlijst is bij de zorgverlener van uw keuze, kunt u onze ZorgConsulent vragen te bemiddelen naar een andere zorgverlener. Ook in andere situaties kunt u de ZorgConsulent vragen om te bemiddelen.