Meestgestelde vragen

Meestgestelde vragen over buitenland en reizen

Gaat u op vakantie of naar het buitenland voor bijvoorbeeld uw werk? Dan zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Hieronder vindt u een overzicht met de meestgestelde vragen over buitenland en reizen. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord.

Buitenland en reizen

  • Heeft u de ONVZ-app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas (EHIC). Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.

    Waar vindt u de digitale zorgpas?

    • In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
    • De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
    • Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder 'Mijn gegevens' > 'Zorgpas'.

     

    Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. U ontvangt de pas dan binnen 10 werkdagen gratis thuis. Houdt er rekening mee dat wij de zorgpas altijd sturen naar het adres van de hoofdverzekerde.

  • Het kan zijn dat u na een ongeval of ziekte in het buitenland voor bijvoorbeeld een (vervolg)behandeling of voor verder herstel ergens anders heen gebracht moet worden. Dat noemen we repatriëring. De aanvullende verzekeringen Wereldfit en Superfit van Vrije Keuze vergoeden deze medisch noodzakelijke repatriëring. Ook de aanvullende verzekeringen Extra en Op reis van Bewuste Keuze vergoeden dit. Bekijk voor meer informatie de vergoeding Vrije Keuze Wereldfit: repatriëring of Repatriëring (Bewuste Keuze).

  • Gaat u op vakantie of op wereldreis? Zorg dat u goed op de hoogte bent van wat u nodig heeft in het buitenland en waar u voor verzekerd bent. Heeft u het spoednummer bij de hand, uw digitale zorgpas of de juiste vaccinaties? Op onze pagina Goed voorbereid op reis leest u waar u rekening mee moet houden.

  • De verzekeringsverklaring is een Engelstalige verklaring. Het is het bewijs dat u een zorgverzekering heeft.

     

    Voor de volgende landen heeft u een verzekeringsverklaring nodig:

     

    • Cuba
    • Iran
    • Rusland
    • Venezuela
    • Wit-Rusland
    • Zuid-Afrika (als u meer dan 90 dagen gaat)

     

    Wilt u meer informatie over verzekeringsbewijzen? Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee

  • U kunt in MijnONVZ zelf een verzekeringsverklaring aanvragen. Volg daarvoor onderstaande stappen:

     

    • Log in op MijnONVZ
    • Ga in MijnONVZ via het navigatiemenu naar Mijn gegevens en klik vervolgens bovenaan op de Verzekeringsbewijs aanvragen
    • Vul het formulier in en klik op 'Verzekeringsbewijs aanvragen'

     

    Als u het formulier volledig heeft ingevuld en verstuurd, dan ontvangt u een e-mail met als bijlage uw verzekeringsverklaring (pdf).

     

    Wilt u meer informatie over verzekeringsbewijzen? Bekijk dan onze pagina Neem het juiste verzekeringsbewijs mee

  • Met Wereldfit bent u verzekerd voor spoedeisende hulp in het buitenland. Bijvoorbeeld voor repatriëring, eerder terugkomen, opsporing en redding. Er geldt wel een maximale reisduur. U bent verzekerd als u voor maximaal 180 dagen naar het buitenland vertrekt. Houdt u rekening met het volgende:

    • de maximale reisduur van 180 dagen geldt ook als u voor deze periode in het buitenland gaat werken, maar officieel in Nederland blijft wonen én in Nederland voor de basisverzekering verzekerd blijft
    • vertrekt u voor langere tijd, voor werk, vakantie of welke reden dan ook? Dan bent u niet verzekerd, ook niet de eerste 180 dagen. Tussentijds even in Nederland zijn maakt dit niet anders

     

    Wilt u meer weten over de vergoedingen?

    Bekijk dan de vergoedingen:

     

  • Met Bewuste Keuze Extra of Bewuste Keuze Op reis bent u verzekerd voor spoedeisende hulp in het buitenland. Bijvoorbeeld voor medisch noodzakelijke repatriëring. Er geldt wel een maximale reisduur. U bent verzekerd als u voor maximaal 180 dagen naar het buitenland vertrekt. Houdt u rekening met het volgende:

    • de maximale reisduur van 180 dagen geldt ook als u voor deze periode in het buitenland gaat werken, maar officieel in Nederland blijft wonen én in Nederland voor de basisverzekering verzekerd blijft
    • vertrekt u voor langere tijd, voor werk, vakantie of welke reden dan ook? Dan bent u niet verzekerd, ook niet de eerste 180 dagen. Tussentijds even in Nederland zijn maakt dit niet anders

    Wilt u meer weten over de vergoedingen? Bekijk dan:

    Vergoeding buitenland: spoedeisende zorg

    Vergoeding bij repatriëring

    Vergoeding bij overlijden in het buitenland

     

Staat uw vraag er niet tussen?

Staat uw vraag er niet bij of wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag verder.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Document uploaden

Deel makkelijk een document met ons

Uploaden
Meer contactopties