Meestgestelde vragen over uw verzekering
Heeft u vragen over uw verzekering? Of waar u uw polisblad of zorgpas kan vinden? Hieronder vindt u de meestgestelde vragen op een rij. Als u op de vraag klikt, verschijnt het antwoord.
Uw verzekering
-
Bent u als hoofdverzekerde ingelogd op MijnONVZ? Dan vindt u uw polisblad onder 'Mijn verzekeringen' > 'Polisblad downloaden'.
Let op: u kunt uw polisblad over 2025 rond 15 november zien in MijnONVZ. -
Heeft u de ONVZ-app gedownload op uw smartphone, dan heeft u automatisch ook de digitale Europese zorgpas. Hiermee kunt u noodzakelijke medische zorg krijgen in onder meer de hele EU en Australië. Deze heeft u zo altijd tot uw beschikking. De digitale zorgpas blijft geldig zolang u bij ons verzekerd bent.
Waar vindt u de digitale zorgpas?
• In de ONVZ-app vindt u de pas onder de optie: Meer/Digitale zorgpas
• De zorgpas van een kind onder de 18 vindt u in de Mijn-omgeving en/of ONVZ-app van de hoofdverzekerde
• Wanneer u op een computer of tablet inlogt in uw Mijn-omgeving, ziet u de zorgpas onder 'Mijn gegevens' > 'Zorgpas'.Let op: de digitale zorgpas is geen officiële EHIC. Soms accepteren zorgverleners in het buitenland deze digitale pas niet. U kunt dan contact opnemen met ons Service Center op 030 639 62 22. Wij sturen dan een bewijs van verzekering naar de zorgverlener. Neemt u liever toch een fysieke zorgpas mee naar het buitenland? Dan kunt u deze voor vertrek bij ons aanvragen. We sturen de zorgpas naar het adres waarop de betreffende verzekerde staat ingeschreven.
-
Heeft u een premieverklaring nodig om aan te tonen dat u voor een bepaalde periode bij ONVZ verzekerd bent geweest en premie heeft betaald? U kunt hiervoor een e-mail sturen naar polisteam@onvz.nl met de reden dat u een verklaring nodig heeft, en de periode waarover de verklaring moet worden opgemaakt. U ontvangt deze dan zo spoedig mogelijk, maar houdt rekening met een verwerkingstijd van 10-15 werkdagen.
-
U kunt als verzekerde verschillende rollen hebben op een polis. De rol die u heeft, bepaalt wat u mag zien in de app of uw persoonlijke omgeving. Dit is wettelijk bepaald.
Hoofdverzekerde en meeverzekerde
Er zijn 2 rollen: hoofdverzekerde en meeverzekerde. Een hoofdverzekerde wordt soms ook verzekeringsnemer genoemd. Deze persoon is verantwoordelijk voor alle betalingen op de polis. Niet alleen van de premie, maar ook van het eigen risico en de eigen bijdrage van alle personen op de polis. Daarom heeft de hoofdverzekerde toegang tot meer en andere gegevens.
Rechten en plichten van meeverzekerden
Meeverzekerden hebben bepaalde rechten en plichten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld voor iedereen op de polis declaraties indienen. Vanaf hun 16e bepalen ze daarnaast zelf welke details ze delen met de hoofdverzekerde via de app en MijnONVZ.
Als het gaat om verplichtingen, dan moet u als meeverzekerde meewerken aan controles of onderzoeksvragen. Hebben wij als zorgverzekeraar bijvoorbeeld informatie nodig voor het beoordelen van een aanvraag? Dan zorgt u er als meeverzekerde voor dat die informatie bij ons terechtkomt. Hierbij gelden de privacyregels.
-
De persoonsgegevens van elke meeverzekerde vanaf 16 jaar zijn beschermd volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Daarom zijn medische gegevens, zoals details van declaraties, alleen in te zien voor de verzekerde voor wie de kosten zijn gemaakt.
Hoe kunt u als hoofdverzekerde gegevens van een meeverzekerde wel inzien?
De meeverzekerde van 16 jaar of ouder moet deze machtiging één keer afgeven via MijnONVZ. De meeverzekerde logt zelf in met DigiD en kan op de pagina 'Mijn gegevens' deze machtiging afgeven.Goed om te weten
Een hoofdverzekerde kan een meeverzekerde niet machtigen om medische gegevens in te zien.Wilt u meer informatie over de bescherming van uw persoonsgegevens? Kijk voor meer informatie op onze pagina over privacy.