Vergoeding per verzekering bij Vrije Keuze
Basisverzekering
100% bij gecontracteerde zorg, anders beperkte vergoeding
Bij (vermoeden van) psychische stoornis
Startfit
Geen vergoeding
Benfit
Geen vergoeding
Optifit
€ 500 voor consulten bij aanpassingsstoornis en werk- en relatieproblemen
Max. per kalenderjaar
Topfit
€ 1.000 voor consulten bij aanpassingsstoornis en werk- en relatieproblemen
Max. per kalenderjaar
Superfit
€ 1.500 voor consulten bij aanpassingsstoornis en werk- en relatieproblemen
Max. per kalenderjaar
Dit krijgt u vergoed
Bij psychische problemen is uw huisarts of de bedrijfsarts het eerste aanspreekpunt. Bij twijfel over de aanpak van uw klachten kan dan ook de hulp worden ingeroepen van zorgverleners binnen de ggz en het sociaal domein om samen met u te bespreken hoe u het beste kunt worden geholpen. Dit heet een verkennend gesprek.
Bij een vermoeden van een psychische stoornis, verwijst de huisarts of bedrijfsarts u door voor ggz. Een behandeling bestaat meestal uit gesprekken, met bijvoorbeeld een gz-psycholoog of psychotherapeut. Dat kan soms ook via video-consulten. Ook kunnen e-health programma’s onderdeel zijn van de behandeling.
U krijgt altijd een indicerend en een coördinerend regiebehandelaar. Zij zijn voor u (en uw naasten) het eerste aanspreekpunt in de verschillende fasen van de behandeling. Soms vervult één persoon allebei deze taken. Een regiebehandelaar kan ook andere behandelaars inzetten en zorgt dan voor goede samenwerking.
De Vrije Keuze Basisverzekering vergoedt geneeskundige ggz vanaf 18 jaar, als er een vermoeden is dat u een psychische stoornis heeft of als zo’n stoornis al is vastgesteld.
De Vrije Keuze Basisverzekering vergoedt niet: behandeling van werkproblemen , relatieproblemen en aanpassingsstoornissen .
De aanvullende verzekeringen Optifit en hoger vergoeden de behandeling van werk- of relatieproblemen en aanpassingsstoornissen, voor alle leeftijden. Het maakt niet uit of uw zorgverlener een contract met ons heeft. Maar er geldt wel een maximale vergoeding per kalenderjaar. Die bedragen staan bovenaan deze vergoeding.
Hier kunt u terecht
Een ggz-praktijk of ggz-instelling waar u een regiebehandelaar krijgt. Wie indicerend en coördinerend regiebehandelaar mogen zijn, staat in het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ . Een regiebehandelaar is bijvoorbeeld een psychiater, klinisch psycholoog, gz-psycholoog of klinisch neuropsycholoog. Uw behandelaar kan u hier meer uitleg over geven.
Ggz tot 18 jaar valt onder de Jeugdwet. Die kent andere regiebehandelaars dan de basisverzekering. Als het nodig is dat een behandeling ook na uw 18e verjaardag nog doorloopt bij de ‘oude’ regiebehandelaar dan vergoeden wij dat, voor maximaal 12 maanden. Langer mag niet van de overheid. In die tijd kan de behandeling afgerond worden, of overgedragen aan een basisverzekering-regiebehandelaar.
Voor zorg uit de aanvullende verzekering mogen de volgende zorgverleners regiebehandelaar zijn:
- gz-psycholoog
- klinisch psycholoog
- psychotherapeut
- kinder- of jeugdpsycholoog, geregistreerd bij NIP of SKJ
- orthopedagoog-generalist
Zorgverlener zonder contract
U kiest zelf naar welke zorgverlener u gaat. Om te voorkomen dat u moet bijbetalen, adviseren wij u naar een gecontracteerde zorgverlener te gaan. In onze Zorgzoeker ziet u met welke zorgverleners wij een contract hebben.
Heeft uw zorgverlener geen contract met ons? Dan gelden er maximale vergoedingen. Dit geldt niet voor zorg uit de aanvullende verzekering.
Dit wordt niet vergoed
- behandeling van vliegangst
- behandeling van leerstoornissen, zoals dyslexie
- zorg waarvan de effectiviteit niet of onvoldoende bewezen is. Meer informatie hierover staat in het overzicht therapieën ggz
De Vrije Keuze Basisverzekering vergoedt ook geen behandeling van werkproblemen , relatieproblemen en aanpassingsstoornissen . De aanvullende verzekeringen Optifit en hoger wel.
Andere vergoedingen
Soms kunt u in de praktijk van de huisarts terecht. Dan geldt de vergoeding Psychische zorg bij de huisarts.
Soms is een opname in een ggz-instelling of op de psychiatrische afdeling van een ziekenhuis nodig. Dan geldt de vergoeding Opname voor geneeskundige ggz.
Dit moet u zelf doen
U moet vooraf een verwijzing hebben
Voor u naar de zorgverlener gaat, moet u een verwijzing hebben van uw huisarts, de bedrijfsarts, de medisch specialist of de straatdokter. Bij acute zorg is geen verwijzing nodig.
Als het gaat om een aanpassingsstoornis (alleen aanvullende verzekering) mag de jeugdarts ook verwijzen.
Als u al in behandeling bent in de ggz, dan kan ook uw regiebehandelaar u doorverwijzen naar andere geneeskundige ggz. U hoeft dan niet eerst langs uw huisarts.
Soms moet u vooraf toestemming vragen
U moet vooraf toestemming van ons hebben als u naar een ggz-instelling gaat die geen contract met ons heeft.
Gaat u naar een ggz-praktijk, dan hoeft u dus geen toestemming te vragen. Informeer bij uw zorgverlener of het een praktijk of instelling is.
Goed om te weten
-
De algemene regels gelden voor alle zorg en voor iedereen. Er staat bijvoorbeeld in wat nooit wordt vergoed.
-
De Vrije Keuze Basisverzekering vergoedt ggz, maar alleen als u een psychische stoornis heeft, of als uw zorgverlener dat vermoedt. Alle psychische stoornissen staan in de ‘Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders’, DSM. Dit is een internationale standaard voor de indeling van psychische stoornissen. DSM-5 is de nu gebruikte versie.
-
Elke zorgverlener moet een eigen kwaliteitsstatuut hebben dat voldoet aan het Landelijk Kwaliteitsstatuut GGZ. Daarin staat aan welke kwaliteitseisen de zorgverlener voldoet, en hoe de zorg er is geregeld. U vindt het kwaliteitsstatuut op de website van de zorgverlener. Heeft uw zorgverlener geen goedgekeurd kwaliteitsstatuut? Dan kan dit gevolgen hebben voor uw vergoeding.
-
Hier is gebruikelijke zorg: de geneeskundige ggz die psychiaters en klinisch psychologen normaal gesproken verlenen en waarvan de effectiviteit is bewezen. Eenvoudig als het kan, ingewikkelder als het nodig is.
-
In het buitenland gelden soms andere richtlijnen voor zorg. Daardoor krijgt u de behandeling misschien niet of niet helemaal vergoed.
-
U kunt onze ZorgConsulent vragen te bemiddelen om uw wachttijd te verkorten. De ZorgConsulent is er ook voor andere vormen van zorgbemiddeling. Of voor hulp bij het kiezen van een zorgverlener.