Deze vergoeding geldt alleen voor ONVZ Vrije Keuze
Wat u vergoed krijgt
Persoonsalarmering is apparatuur waarmee u in noodsituaties hulp kunt inschakelen. Namelijk als u zich nog goed kunt redden, maar bijvoorbeeld een ernstige aandoening heeft. Waardoor u een verhoogd risico loopt om in een noodsituatie terecht te komen.
De basisverzekering vergoedt persoonsalarmering als u aan de volgende 6 voorwaarden voldoet:
- u kunt zich sociaal en bij algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL) redden, en
- u heeft een lichamelijke beperking en door een ziekte of beperking een grotere kans dan normaal om in een noodsituatie terecht te komen, en
- in die noodsituatie moet u meteen medische of technische hulp in kunnen roepen om medische complicaties te voorkomen, en
- u bent in die noodsituatie niet in staat om zelf een telefoon te bedienen, en
- u bent voor een langere periode alleen, waardoor er niemand is die u kan helpen, en
- de persoonsalarmering maakt het mogelijk om zelfstandig te blijven wonen
Apparatuur voor alarmering bestaat uit een basisstation in huis en een draagbare en draadloze noodschakelaar met alarmknop. Daarmee kunt u in een noodsituatie via de alarmknop contact maken met de meldkamer. Zij schakelen dan familie, buren, mantelzorgers of een professionele hulpverlener in.
Hier kunt u terecht
- leverancier van apparatuur voor persoonsalarmering
Dit wordt niet vergoed
- abonnementen
- nieuwe batterijen of oplaadapparatuur
- bewakingsapparatuur om wiegendood te voorkomen
- persoonsalarmering met een sociale indicatie. Een sociale indicatie betekent dat u zich niet veilig of zeker voelt om alleen te blijven en bang bent om te vallen. Er is dan geen medische reden voor persoonsalarmering. De gemeente vergoedt de persoonsalarmering dan soms wel
Heeft u een Wlz-indicatie? Dan komen de kosten van de alarmering voor rekening van uw zorgaanbieder.
Dit moet u zelf doen
U moet een voorschrift hebben
U krijgt het voorschrift voor persoonsalarmering van de behandelend arts.
Soms moet u vooraf toestemming vragen
Dit hangt af van de leverancier die u kiest. Er zijn 2 mogelijkheden.
Staat uw leverancier in ons overzicht leveranciers hulpmiddelen? Dan hoeft u niets te doen. Met die leveranciers hebben wij afspraken over toestemming.
Staat uw leverancier er niet bij? Dan moet u ons vooraf toestemming vragen. Dat kan via het contactformulier of per post. U stuurt het voorschrift en indicatieformulier mee en een offerte van de leverancier. Zonder toestemming vooraf vergoeden wij het hulpmiddel van deze leverancier niet.
Toestemming vraagt u met een indicatieformulier. Uw arts vult dat voor u in.
Goed om te weten
-
Wat daar staat, geldt ook hier. Bijvoorbeeld dat de basisregels hulpmiddelen van toepassing zijn, én de algemene regels.