Hulpmiddelen bij problemen met spreken
Als u een hulpmiddel nodig heeft omdat u niet kunt praten.
Deze vergoeding geldt alleen voor ONVZ Vrije Keuze
Wat u vergoed krijgt
Er zijn verschillende hulpmiddelen die kunnen helpen als u niet of bijna niet kunt spreken. Bijvoorbeeld lettersets of symbolensets, een computerprogramma, of teksttelefoons.
De basisverzekering vergoedt uitwendige hulpmiddelen bij problemen met spreken als u aan de volgende 3 voorwaarden voldoet:
- u heeft een ernstige taalstoornis of spraakstoornis, en
- u kunt daardoor niet of bijna niet spreken, en
- u heeft een hulpmiddel nodig om u hierbij te helpen
De minimale gebruikstermijn van hulpmiddelen bij problemen met spreken is 5 jaar.
Hier kunt u terecht
- leverancier van hulpmiddelen voor problemen met spreken
Dit wordt niet vergoed
- telefoons, tablets, laptops en computers waarop een programma geïnstalleerd wordt die helpt bij problemen met spreken
- hulpmiddelen bij stotteren
Andere vergoedingen
Heeft u een hulpmiddel nodig dat u helpt met het maken of versterken van stemgeluid? Daarvoor geldt de vergoeding Prothesen.
Dit moet u zelf doen
U moet een voorschrift hebben
U krijgt het voorschrift voor hulpmiddelen bij problemen met spreken van de behandelend arts.
Soms moet u vooraf toestemming vragen
Dit hangt af van de leverancier die u kiest. Er zijn 2 mogelijkheden.
Staat uw leverancier in ons overzicht leveranciers hulpmiddelen? Dan hoeft u niets te doen. Met die leveranciers hebben wij afspraken over toestemming.
Staat uw leverancier er niet bij? Dan moet u ons vooraf toestemming vragen. Dat kan via het contactformulier of per post. U stuurt het voorschrift en een offerte van de leverancier mee. En het verslag van de logopedist als dat er is. Zonder toestemming vooraf vergoeden wij het hulpmiddel van deze leverancier niet.
Goed om te weten
-
Wat daar staat, geldt ook hier. Bijvoorbeeld dat de basisregels hulpmiddelen van toepassing zijn, én de algemene regels.