Inkoopbeleid hulpmiddelen
Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2026
Download (pdf - 722KB)Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2025
Download (pdf - 1073KB)Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2024
Download (pdf - 561KB)Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2023
Download (pdf - 682KB)Algemene inkoopvoorwaarden hulpmiddelen 2023-2024
Download (pdf - 252KB)Algemene inkoopvoorwaarden hulpmiddelen 2022
Download (pdf - 178KB)Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2022
Download (pdf - 249KB)Zorginkoopbeleid hulpmiddelen 2021
Download (pdf - 281KB)Algemene inkoopvoorwaarden hulpmiddelen 2021
Download (pdf - 178KB)Nieuws 2 december 2024
Therapeutisch elastische kousen: de tekentermijn wordt verlengd naar 10 december.
Nieuws 25 november 2024
Therapeutisch Elastische Kousen: de tekentermijn wordt verlengd naar 2 december.
Pro- en orthesen: de tekentermijn wordt verlengd naar 2 december.
Er is een nadere uitleg gegeven aan partijen die daarom gevraagd hebben over de totstandkoming van de tarieven. Om deze partijen de kans geven om naar aanleiding hiervan een besluit te nemen over ondertekening van deze overeenkomst is de tekentermijn verlengd met een week.
Nieuws 14 november 2024
Therapeutisch Elastische Kousen: de tekentermijn wordt verlengd naar 22 november 2024.
Er is een nadere uitleg gegeven aan partijen die daarom gevraagd hebben over de totstandkoming van de tarieven. Om deze partijen de kans geven om naar aanleiding hiervan een besluit te nemen over ondertekening van deze overeenkomst is de tekentermijn verlengd met een week.
Nieuws 25 september 2024
In ons inkoopbeleid hebben we aangegeven de overeenkomst uiterlijk 1 oktober aan te bieden. Helaas lukt dit voor een aantal inkoopdossiers niet om voor deze datum een contractaanbod te versturen. Ook zijn wij met sommige aanbieders nog in gesprek. Het contractaanbod zal zo spoedig mogelijk na 1 oktober verstuurd worden. Het betreft de volgende inkoopdossiers:
- Communicatie hulpmiddelen voor auditief beperkten
- Gebruik arm en hand
- Inrichtingselementen tot 18 jaar
- Inrichtingselementen
- Blindengeleidehond
- Hulphond
- Therapeutisch Elastische Kousen
- Orthopedische schoenen
- Pro- en orthesen
- CGM / FGM
- Ligorthesen
De wijzigingen inkoopbeleid 2025 per 25 juni 2024
- ONVZ gaat Hoorzorg niet selectief inkopen voor de combinatie- en naturapolis. ONVZ biedt overeenkomsten aan met vaste tarieven.
- ONVZ gaat Therapeutisch elastische kousen niet selectief inkopen voor de combinatiepolis. Voor de naturapolis zal ONVZ wel twee landelijke leverende partijen aanwijzen. ONVZ biedt overeenkomsten aan met vaste tarieven.
In tegenstelling tot het beleid van 1 april, zal ONVZ geen gedifferentieerde inkoop toepassen.
Algemene vragen
-
Dan kunt contact opnemen met onze afdeling Contractbeheer. U kunt ons bereiken via de e-mail: contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl.
-
Als u de zorgovereenkomst via VECOZO aangeboden heeft gekregen, dan kunt u de zorgovereenkomst daar weigeren. Heeft u het aanbod via de e-mail gekregen, dan kunt u ons via de e-mail antwoorden. Natuurlijk horen wij graag waarom u de aangeboden overeenkomst niet wilt ondertekenen. Wij vragen u dan ook contact met ons op te nemen via: contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl.
-
Dan kunt contact opnemen met onze afdeling Hulpmiddelen. U kunt ons bereiken via hulpmiddelen.contractbeheer@onvz.nl.
-
Als u vorig jaar een overeenkomst aangeboden heeft gekregen, dan kunt u ervan uitgaan dat u dit jaar weer een overeenkomst aangeboden krijgt. Mocht u eind november nog geen aanbod hebben gehad, neem dan contact op met onze afdeling Contractbeheer via contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl.
-
Bij een wijziging van de AGB-code zullen reeds getekende overeenkomsten niet automatisch worden overgezet. Neemt u daarom op tijd contact met ons op via: contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl.
-
Als er geen GPH-codes opgenomen zijn in de zorgovereenkomst, dan zijn de te hanteren GPH-codes terug te vinden op de website van Vektis. Als u na het raadplegen van deze website nog vragen heeft over een GPH-code voor een offerte of declaratie, dan kunt u contact opnemen met ONVZ via contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl. Heeft u vragen over de GPH-codes in de aangeboden zorgovereenkomst? Dan kunt u contact opnemen via contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl.
-
Om de doorlooptijd van het machtigingsproces te versnellen, verzoeken wij u zoveel mogelijk gebruikt te maken van het machtigingsportaal van VECOZO. Indien dit niet mogelijk is, kunt u de aanvraag rechtstreeks bij ons indienen via contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl of via het contactformulier.
-
Dan is er sprake van niet-gecontracteerde zorg en moet u een aanvraag tot machtiging indienen. Kijk op onze pagina Toestemming vragen voor hulpmiddelen voor eventuele documenten die met een aanvraag moeten worden meegezonden. Over het algemeen gaat het om de medische indicatie, een beschrijving van de functionele beperking(en), een onderbouwing van de productkeuze en een offerte. Wij verzoeken u gebruik te maken van het VECOZO machtigingenportaal indien VECOZO die mogelijkheid biedt. Indien dit niet mogelijk is, kunt u de aanvraag rechtstreeks bij ons indienen via contractbeheer.hulpmiddelen@onvz.nl of via het contactformulier.
-
In ons inkoopbeleid hulpmiddelen 2025 kunt u per zorgovereenkomst nakijken aan welke kwaliteitseisen u moet voldoen. Ons inkoopbeleid kunt u vinden bovenaan deze pagina.
Vragen Zorginkoop 2025
-
Bij het contractaanbod binnen VECOZO heeft u een bijlage ontvangen met toelichting contractaanbod Hulpmiddelen 2025. Daarin staat een korte uitleg hoe ONVZ tot haar tarieven is gekomen.
-
ONVZ heeft de aanspraak op hulpmiddelen per 1 januari 2024 gewijzigd. Per 1 januari 2024 is er sprake van een natura verstrekking in plaats van restitutie. Dat betekent dat onze verzekerden recht hebben op zorg in plaats van recht op vergoeding van zorg. Dit betekent ook dat de vergoeding voor ongecontracteerde zorg gewijzigd is. De verzekerde krijgt minder vergoed dan het gemiddeld gecontracteerde tarief.
Voor u betekent dit dat als u geen overeenkomst met ons sluit voor 2025:
- Dat u zelf geen declaratie voor onze verzekerden kunt indienen via VECOZO. De verzekerde dient hier zelf zorg voor te dragen.
- Als u zorg bij onze verzekerden in rekening brengt en de verzekerde declareert het bij ons, dan gelden er maximale vergoedingen (onvz.nl/maximale-vergoedingen). Daarnaast geldt er een machtigingsprocedure.
-
Het is niet mogelijk om via VECOZO te declaren wanneer u als zorgaanbieder geen overeenkomst heeft getekend. De verzekerde zal de declaratie in dat geval zelf moeten indienen.
-
Dit formulier vindt u hier.
Vragen zorginkoop 2024
-
Bij het contractaanbod binnen VECOZO heeft u een bijlage ontvangen met toelichting contractaanbod Hulpmiddelen 2024. Daarin staat een korte uitleg hoe ONVZ tot haar tarieven is gekomen.
-
In artikel 2 van Deel II van de overeenkomst staat dat een SEMH-certificaat alleen voor zorgaanbieders welke aan te merken zijn als medisch speciaalzaak verplicht is. Onder medisch speciaalzaak worden de hulpmiddelenleveranciers met een 76-(AGB)code bedoeld. Voor apotheekhoudenden is deze verplichting niet van toepassing.
-
Dit klopt. Per hulpmiddelgroep wordt een aparte overeenkomst aangeboden.
-
ONVZ wijzigt de aanspraak op hulpmiddelen per 1 januari 2024. Per 1 januari is er sprake van een natura verstrekking in plaats van restitutie. Dat betekent dat onze verzekerden recht hebben op zorg in plaats van recht op vergoeding van zorg. Dit betekent ook dat de vergoeding voor ongecontracteerde zorg gaat wijzigen. De verzekerde krijgt minder vergoed dan het gemiddeld gecontracteerde tarief.
Voor u betekent dit dat als u geen overeenkomst met ons sluit voor 2024:- Als u zorg bij ons declareert krijgt u mogelijk niet alles uitbetaald. De maximale vergoedingen vindt u op onvz.nl/maximale-vergoedingen. Daarnaast geldt er een machtigingsprocedure.
- Als u zorg bij onze verzekerden in rekening brengt en de verzekerde declareert het bij ons, dan gelden er maximale vergoedingen (onvz.nl/maximale-vergoedingen). Daarnaast geldt er een machtigingsprocedure.
-
ONVZ wijzigt de aanspraak op hulpmiddelen per 1 januari 2024. Per 1 januari is er van een natura verstrekking in plaats van restitutie. Dat betekent dat onze verzekerden recht hebben op zorg in plaats van recht op vergoeding van zorg. Als u in voorgaande jaren geen overeenkomst met ons had maar wel zorg declareerde, krijgt u actief een overeenkomst aangeboden, zodat onze verzekerden kunnen blijven rekenen op de zorg die u hen biedt.
Vragen zorginkoop 2023
-
In artikel 2 van Deel II van de overeenkomst staat dat een SEMH-certificaat alleen voor zorgaanbieders welke aan te merken zijn als medisch speciaalzaak verplicht is. Onder medisch speciaalzaak worden de hulpmiddelenleveranciers met een 76-(AGB)code bedoeld. Voor apotheekhoudenden is deze verplichting niet van toepassing.
-
Dit klopt. Per hulpmiddelgroep wordt een aparte overeenkomst aangeboden.