Generieke Declaratie Standaard Paramedie (GDS PM)
Vanaf 1 januari 2025 wordt de Generieke Declaratie Standaard (GDS) voor paramedie in gebruik genomen. Declaraties verlopen dan niet meer via de oude prestatiecode lijst 012 maar via losse lijsten per zorgsoort (073 t/m 081).
De GDS PM is ontwikkeld samen met Paramedisch Platform Nederland (PPN), KNGF, Zorgverzekeraars Nederland (ZN), Vektis, Vecozo en EPD leveranciers om het declareren te uniformeren en verbeteren.
Voor de handleiding zie Standaarden GDS801 van Vektis.
Behandelingen vanaf 2025
Voor behandelingen vanaf 2025 krijgt u te maken met de nieuwe GDS voor paramedie. U declareert alle behandelingen vanaf 2025 via deze nieuwe standaard.
Behandelingen 2024 of eerder
Alle behandelingen van 2024 of eerder kunt u nog blijven declareren volgens de oude standaard prestatiecodelijst 012.
Prestatiecodelijst (PCL)
Elke zorgsoort heeft een eigen Prestatiecodelijst (PCL) gekregen
Fysiotherapie
- Prestatiecodelijst: 073
- Diagnose codelijst: 005 (DCSPH)
Oefentherapie
- Prestatiecodelijst: 074
- Diagnose codelijst: 005 (DCSPH)
Huidtherapie
- Prestatiecodelijst: 075/073
- Diagnose codelijst: 005 (DCSPH)
Diëtetiek
- Prestatiecodelijst: 076
- Diagnose codelijst: 025
Ergotherapie
- Prestatiecodelijst: 077
- Diagnose codelijst: 013
Logopedie
- Prestatiecodelijst: 078
- Diagnose codelijst: 012
GLI
- Prestatiecodelijst: 079
- Diagnose codelijst: Geen
Podotherapie
- Prestatiecodelijst: 080
- Diagnose codelijst: Geen
Overig, valpreventie
- Prestatiecodelijst: 081
- Diagnose codelijst: Geen
Niet vergoed/ geen aanspraak
- Prestatiecodelijst: 999
- Diagnose codelijst: Geen
Deze gegevens heeft u nodig voor uw declaratie volgens de GDS PM
-
- Het zorgtrajectnummer maakt uw software automatisch aan. Het omvat alle zorg die u levert voor een zorgvraag van een verzekerde.
- Elke praktijk heeft per zorgvraag van een verzekerde een eigen zorgtrajectnummer.
- Als de diagnosecode en/of lichaamslocatie wijzigt dan leidt dit altijd tot een nieuw zorgtrajectnummer.
-
De zorgtrajectstartdatum is de datum van de eerste behandeling voor verzekerde van het zorgtraject.
-
- De aanspraakstartdatum is de datum van de 1e behandeling van de verzekerde voor dezelfde diagnose.
- Deze is vaak gelijk aan de zorgtrajectstartdatum en wijkt vaak alleen af bij overstap vanuit een andere praktijk. In dat geval vermeldt u de eerste behandeldatum van de andere praktijk.
-
Vult u alleen in bij fysiotherapie, oefentherapie en huidtherapie indien van toepassing, zie DCSPH lijst kolom L.
-
- Het prestatiekoppelnummer is een identificerend nummer voor één of meerdere (deel)prestaties die tot een gezamenlijke prestatie worden gerekend. Bijvoorbeeld bij aan huis of instelling toeslag.
- Vult u alleen bij ergotherapie en diëtetiek.
Overgangsbepalingen
Loopt een zorgtraject door in 2025 terwijl het traject is gestart in 2024 dan vermeld u vanaf de behandelingen in 2025 een nieuw zorgtrajectnummer en vult u als zorgtrajectstartdatum de werkelijke startdatum van het traject in 2024 of eerder in.
Code Soort Indicatie (CSI) wijzigt naar aanspraakcode
De naam wijzigt van Code Soort Indicatie (CSI) naar aanspraakcode en daarnaast worden wat aanspraakcodes aangepast, zie toelichting hieronder:
- Aanspraakcodes 004, 005, 006, 007 voor verzekerden < 18 jaar vervallen en gaan allemaal naar aanspraakcode 003 voor de eerste 18 niet-chronische behandelingen.
- Aanspraakcode 013 t/m 019 voor COPD gold stadium II of hoger vervallen en vanaf 2025 kunt u declareren met aanspraakcode 022.
- Aanspraakcode 022 wordt ook gebruikt voor het declareren van ernstige reumatoïde artritis met functionele beperkingen vanaf behandeling 1. Ernstige reumatoïde artritis met functionele beperkingen is sinds 2025 toegevoegd aan de basisverzekering.
Eerste twintig behandelingen bij fysiotherapie, oefentherapie en huidtherapie
Vanaf 2025 zijn er minder administratieve lasten voor het declareren van “de eerste twintig behandelingen” voor verzekerden met aanspraak uit de basisverzekering. De verzekerde ontvangt voortaan een beveiligde mail (eventueel geprint) over het aantal uitgevoerde behandelingen, de aanspraak startdatum en de DCSPH code verstuurd via de softwareleverancier.
Bij verzekerden die overstappen naar een andere praktijk of tegelijkertijd voor hetzelfde bij een andere praktijk worden behandeld kan de praktijk dit overzicht opvragen. Je kunt met het overzicht van de oude praktijk in het EPD de aanspraakstartdatum, de DCSPH code, eventueel de lichaamslocatie en het aantal eerdere behandelingen invoeren. Dit voorkomt correcties en dat de drempel van 20 behandelingen dubbel wordt gerekend.
De eerste twintig behandelingen blijft de verzekerde zelf betalen of uit de aanvullende verzekering, maar daarna accepteren alle verzekeraars deze werkwijze. Daardoor is de ‘declaratie omweg’ waarbij het formulier behandelhistorie bij een overstap van zorgverzekering voor de eerste twintig behandelingen niet meer nodig.
Wij vertrouwen erop dat de praktijk (of betrokken praktijken) conform de hun bekende informatie registreren. De verzekeraar kan dit controleren.
Relevante websites van beroepsverenigingen
- KNGF: Declareren verandert per 1 januari 2025
- KNGF: Veelgestelde vragen over de nieuwe declaratiestandaard (GDS 2.0)
- NVLF: Declareren verandert per 1 januari
- Ergotherapie: Declareren verandert per 1 januari 2025
- Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten: Nieuwe declaratiestandaard per 1 januari 2025
Voor verdere vragen kunt u het beste contact opnemen met uw eigen softwareleverancier.
Retourcode
Zodra u een retourcode terugkrijgt na het indienen van een declaratie, kunt u op de Vektis - retourinformatie de retourcode opzoeken. Mocht u er niet uitkomen neem dan contact met ons op.
Veel voorkomende afwijsredenen
-
Prestatiecode 1864, screening, intake en onderzoek kan niet gedeclareerd worden bij een chronisch traject. Voor een chronisch traject is altijd een verwijzing van een huisarts of medisch specialist nodig. Er zal gedeclareerd moeten worden met prestatiecode 1870, intake en onderzoek na verwijzing
-
Voor een behandeling aan huis wordt maar een keer de toeslag aan huis vergoed, de reistijd wordt immers maar een keer gemaakt.
-
Voor de behandeling van een frozen shoulder geldt een termijn van 12 maanden per zijde. Mocht er na 12 maanden nog meer behandelingen nodig zijn, kunt u verder declareren onder de aanvullende verzekering. Mocht er sprake zijn van een frozen shoulder aan de andere zijde, dan kunt u toestemming voor een nieuw traject aanvragen via het contactformulier.
-
Voor een behandeling van claudicatio geldt een maximaal termijn van 12 maanden. Mocht er na 12 maanden een vervolgtraject nodig zijn dient u hiervoor eerst toestemming aan te vragen via het contactformulier.
Al gedeclareerde behandeling corrigeren
U maakt een creditnota aan. De correctieregel (credit) moet exact overeen komen met de oorspronkelijk ingediende regel (debet). Zodra u deze heeft gedeclareerd kunt u eventueel een nieuwe declaratie indienen. Uw software leverancier kan u hierbij helpen.
Dit moet u weten
-
Zorgkosten verrekenen we het liefst rechtstreeks met u. Zowel voor de basisverzekering, als de aanvullende verzekering. Maar altijd elektronisch. Heeft u geen overeenkomst met ons? Ook dan kunt u meestal rechtstreeks bij ons declareren. Lees dan wel onze voorwaarden. Als u niet rechtstreeks kunt declareren, hebben wij u hierover geïnformeerd.
Om er zeker van te zijn dat uw cliënt bij ons verzekerd is, doet u wel eerst een actuele online controle op verzekeringsgegevens (COV) via VECOZO.
-
Declareert u elektronisch bij ons, dan betalen wij rechtstreeks aan u uit. Wij betalen het verzekerde bedrag. Ook als er nog eigen risico openstaat. Dat verrekenen wij met uw cliënt. U heeft daar geen omkijken naar.
-
Declareert u elektronisch bij ons, dan betalen wij rechtstreeks aan u uit. Ook als uw cliënt het maximaal aantal verzekerde behandelingen overschrijdt. Wij vergoeden aan u dan de volledige declaratie en melden u dat het maximaal aantal behandelingen is bereikt. Heeft u dat bericht eenmaal gehad? Dan vergoeden wij de declaraties daarna niet meer. U geeft u de rekening dan aan uw cliënt mee.
Veelgestelde vragen
-
Uw bankrekeningnummer doorgeven of wijzigen kan via het wijzigingsformulier.
-
Heeft uw cliënt geen Nederlandse basisverzekering, maar wel een internationale verzekering bij ons? Dan heeft die soms geen (of een geheim) BSN, waardoor u geen elektronische COV kunt doen. Check dan de (digitale) zorgpas. Om toch rechtstreeks te declareren via VECOZO, hebben wij een informatiedocument opgesteld.
Twijfelt u over het verzekeringsrecht of de vergoeding, dan kunt u altijd contact opnemen met ons.