Snel regelen

Veelgestelde vragen voor verzekeringsadviseurs

Bekijk hier onze antwoorden op de veelgestelde vragen voor verzekeringsadviseurs. Staat uw antwoord niet online? Neem dan contact met ons op.

ONVZ Zakelijk

  • ONVZ Zakelijk is het online Self Service portaal van ONVZ voor u als werkgever of verzekeringsadviseur. Wat kunt u doen?

    • (Nieuwe) zorgverzekeringen aanvragen of een aanvraaglink delen met uw verzekerden of werknemers.
    • Inzicht krijgen in uw collectiviteiten, contractafspraken, verzekerdengegevens of informatie over uw werknemers.
    • Premietabellen bekijken en downloaden.
    • Financiële gegevens inzien, zoals uw rekening courant of factuur.
    Deel uw tips of suggesties
  • ONVZ Zakelijk is beschikbaar in het Nederlands en Engels.
    U kiest zelf eenvoudig welke taal u in het portaal gebruikt.

    Daarnaast zorgt ONVZ dat de informatie voor verzekerden ook Engelstalig aangeboden wordt. Denk daarbij aan de premietabellen, MijnONVZ en het aanvragen van een verzekering.

  • In ONVZ Zakelijk heeft u de beschikking over al uw collectiviteiten.

    Afhankelijk van hoe uw organisatie ingericht is, ziet:

    • u direct al uw collectiviteiten, of
    • kiest u na inloggen voor het juiste organisatie-onderdeel, waarna u de collectiviteiten ziet die hieronder vallen.
  • Bent u geïnteresseerd in een collectiviteit van ONVZ voor uw relaties? Neem contact op met uw accountmanager of ons Service Center. Ze helpen u graag.

Account en inloggen

  • De meeste relaties van ONVZ gebruiken ONVZ Zakelijk. De kans is groot dat u een collega heeft met een beheeraccount. Vraag deze collega om toegang tot ONVZ Zakelijk, deze collega kan dit eenvoudig voor u regelen.

    Is er nog géén beheeraccount binnen uw organisatie?

    Vraag een beheeraccount aan
  • Mogelijke oorzaken waardoor u niet meer kunt inloggen:

    1. U bent een andere browser gaan gebruiken. Alleen Chrome en Edge worden door ons ondersteund, voor andere browsers kunnen we niet garanderen dat dit werkt.
    2. Uw browser slaat informatie op die er soms toe leidt dat er een onterechte foutmelding komt. U kunt dit testen door ONV Zakelijk te openen via de  Incognito-/Privémodus van uw browser. U doet dit door Ctrl + Shift + N tegelijkertijd in te drukken. Werkt het nu wel? Verwijder dan dat de cachegegevens van uw browser. Daarna kunt u inloggen zoals u dat gewend bent.
    3. Uw account is geblokkeerd. Uw collega met een beheeraccount kan dit voor u controleren en oplossen.
    4. U maakt wellicht gebruik van een advertentieblocker die ervoor zorgt dat u niet kunt inloggen. Oplossing: verwijder de advertentieblocker of zet deze uit.

    Werkt het nog steeds niet?
    Dan kan er ook een (tijdelijke) storing zijn. Probeer het dan later opnieuw. Neem contact op met ONVZ als u nog inloggen problemen blijft opleveren.

  • Het kan gebeuren dat u een foutmelding krijgt bij het inloggen. Let op: uw gebruikersnaam bij ONVZ is geen e-mailadres, maar een unieke gebruikersnaam die u zelf heeft opgegeven bij het activeren van uw account.

    Bent u uw gebruikersnaam vergeten? Ga dan in het inlogscherm van ONVZ Zakelijk naar ‘Gebruikersnaam vergeten’ om deze op te vragen.

  • Een beheeraccount is het account van de hoofdgebruiker van uw organisatie. Elke organisatie beschikt over één beheeraccount.

    Met een beheeraccount kunt u gebruikersaccounts aanmaken, wijzigen of beëindigen. Ook kunt u alle acties uitvoeren van een standaard gebruikersaccount.

    Vraag een beheeraccount aan
  • Elke organisatie heeft één beheeraccount voor ONVZ Zakelijk.
    Heeft uw organisatie nog geen toegang tot ONVZ Zakelijk? Overleg dan met uw collega's wie het beheeraccount nodig heeft. Vervolgens vraagt u deze aan via het formulier in onderstaande link.

    Vervangt u de huidige beheerder? Geef dit dan door in het opmerkingenveld.

    Vraag een beheeraccount aan
  • Heeft u een beheeraccount? Dan kunt u eenvoudig accounts voor uw collega's aanmaken, wijzigen en verwijderen.
     
    Dit doet u als volgt:

    • Log in op ONVZ Zakelijk.
    • Ga naar de account-pagina via het poppetje in de linkermenubalk.
    • Kies voor de optie 'Toevoegen' en vul de velden in.
    • Bevestig uw invoer met de knop 'Opslaan'. Uw collega ontvangt nu een e-mail om het account zelf te activeren.

    Als beheerder kunt u de status zien van alle accounts. Door te dubbelklikken op een account kunt u deze wijzigen of verwijderen. Ook kunt u opnieuw een activatie e-mail naar een gebuikersaccount versturen als een eerdere is verlopen.

  • U kunt onder meer gebruik maken van deze vier veelgebruikte apps:

    1. Google Authenticator
    2. FreeOTP Authenticator
    3. Authly
    4. Android OTP Authenticator

    Android OTP Authenticator werkt uitsluitend op Android. De andere apps werken zowel op Android als op iOS. Deze apps kunt u downloaden in Google Play of de App Store.

  • Wilt u inloggen met eHerkenning? Dan heeft u een eHerkenningsmiddel nodig met betrouwbaarheidsniveau EH3.

    U activeert eerst uw ONVZ Zakelijk account met Multi Factor Authenticatie. Zo wordt uw account gekoppeld aan de juiste relatie en het KvK-nummer dat bekend is bij uw eHerkenning-leverancier. De eerstvolgende keer dat u inlogt, kunt u gebruik maken van eHerkenning.

    Meer over eHerkenning
  • U kunt zelf uw gebruikersnaam of een nieuw wachtwoord opvragen. Ga op de inlogpagina van ONVZ Zakelijk naar 'Gebruikersnaam' of 'Wachtwoord vergeten'. 

    U ontvangt een bericht op het e-mailadres dat u heeft doorgegeven bij het activeren van uw ONVZ Zakelijk account. 

  • Uw organisatie neemt eHerkenning af bij een leverancier voor eHerkenning. Deze leverancier beheert uw accountgegevens. Neemt u daarom contact met hen op, zodat zij u kunnen helpen om weer via eHerkenning in te loggen.

    Totdat u weer gebruik kan maken van eHerkeninning kunt u inloggen op ONVZ Zakelijk met Multi Factor Authenticatie.

    Vraag een beheeraccount aan
  • eHerkenning werkt op basis van KvK-nummers en persoonlijke account-machtingen. In beide gevallen krijgt u vaak een melding dat u niet gemachtigd bent.

    Het kan dan zijn dat u niet kunt inloggen omdat u een relatie selecteert met een KvK-nummer dat niet hoort bij het eHerkenningmiddel dat u gebruikt.

    Heeft u het juiste middel? Dan kan het zijn dat u nog niet gemachtigd bent bij eHerkenning voor deze relatie in ONVZ Zakelijk. Uw eHerkenning-leverancier kan u daarbij helpen.

    Inloggen ONVZ Zakelijk
  • U kunt maar één ONVZ Zakelijk-account hebben. Dat account koppelen we aan één of meerdere agentschappen (verzekeringsadviseurs) of bedrijven (werkgevers). Bij het inloggen kiest u de relatie voor wie u activiteiten wilt uitvoeren.

    Dit werkt zowel bij Multi Factor Authenticatie als bij eHerkenning. 

    Bij de aanvraag voor een beheeraccount kunt u dit aangeven, of later aanvullen door een toelichting in de opmerkingen.

    Een gebruikersaccount vraagt u altijd aan via uw collega(s) met een beheeraccount.

    U ontvangt per agentschap/bedrijf een activatiemail. 

    • Kies bij uw eerste activatie een gebruikersnaam en wachtwoord.
    • U gebruikt bij de tweede en volgende activaties dezelfde gebruikersnaam en hetzelfde wachtwoord.
    • U wordt gevraagd of u de nieuwe relatie wilt koppelen aan het bestaande account. Kies voor “Ja”.

Wijzigen van een verzekering

  • Een werknemer uit dienst melden gaat op dezelfde manier als een collectiviteit wijzigen.

    Doet een werkgever dit zelf, dan gaat de verzekerde automatisch naar uw individueel collectief. Verzorgt u de wijziging, dan kunt u kiezen naar welke collectiviteit u de polis omzet. 

    Wilt u een andere wijziging dan de beschikbare opties?  Neemt u dan contact op met ONVZ.

    Uw werkgevers hebben toegang tot ONVZ Zakelijk. Op de pagina met polisdetails hebben zij een knop "Uit dienst melden". Daarmee kunnen zij deze wijziging in de meeste situaties zelf regelen. 

  • U kunt een collectiviteitswijziging doorvoeren voor alle polissen binnen uw agentschap.

    U zoekt de polis op. Op de pagina met polisgegevens gebruikt u de knop "Collectiviteit wijzigen", die u rechtsboven ziet.
    U maakt de gewenste selecties en kiest de collectiviteit waar de polis naartoe moet.

  • Nee dat is niet mogelijk. 
    Standaard is de nieuwe ingangsdatum de eerste dag van de volgende maand, na de dag waarop de collectiviteitwijziging wordt aangemaakt in ONVZ Zakelijk.

    U kunt deze datum aanpassen, als de einddatum valt binnen 30 dagen voor of 30 dagen na de dag waarop de wijziging in ONVZ Zakelijk wordt ingevoerd.

    Sommige collectiviteiten hebben een standaard ingangsdatum per de eerste van de maand, het systeem maakt deze dan automatisch verplicht.

  • U kunt iedere polis omzetten naar ieder collectief binnen de eigen portefeuile.
    Dit is mogelijk voor zowel verzekerden onder uw eigen collectiviteiten, als de polissen onder uw werkgevers. 

    U kunt kiezen uit alle collectiviteiten die u ziet in het collectiviteitenoverzicht.

  • Bent u verzekeringsadviseur?

    Bij iedere wijziging op de polis vanuit ONVZ Zakelijk ontvangt de verzekeringsnemer een e-mail met een korte samenvatting van de door u doorgevoerde wijziging.

    Daarnaast ontvangt de verzekerde enkele dagen later een nieuwe polis in MijnONVZ en de ONVZ app met de doorgevoerde wijzigingen en de nieuwe ingangsdatum.

    Bent u werkgever?

    Bij iedere wijziging op de polis vanuit ONVZ Zakelijk ontvangt de verzekeringsnemer een e-mail met een korte samenvatting van de door u doorgevoerde wijziging.

    Daarnaast ontvangt de werknemer enkele dagen later een nieuwe polis in MijnONVZ en de ONVZ app met de doorgevoerde wijzigingen en de nieuwe ingangsdatum.

  • Een wijziging van de verzekering heeft een update van de polis tot gevolg. Dit ziet u onderaan de polisdetailpagina en in het polisblad (PDF). Vaak is dit de volgende dag zichtbaar en anders binnen vijf werkdagen.

    Overige wijzigingen zoals e-mailadres en rekeningnummer ziet u direct op het scherm. Deze veranderingen zijn zichtbaar zodra ze bij ONVZ zijn verwerkt. Meestal is dit binnen een minuut.  

  • Voor iedere actieve polis in uw portefeuille kunt u een pakketwijziging doorvoeren tussen 12 november en 31 januari. 

    U zoekt de polis op. Op de pagina met polisgegevens selecteert u de knop "Pakket wijzigen", die u rechtsboven ziet.
    In het scherm met alle verzekeringen kiest u per productgroep de pakketten waarover de verzekerden na de wijziging beschikken. Nadat alle wijzigingen zijn doorgevoerd, kunt u deze aanvragen. 

    Is er ook een wijziging van de betaaltermijn nodig? Dan kunt u dit gelijktijdig doorvoeren in hetzelfde scherm. 

  • Voor iedere actieve polis in uw portefeuille kunt u het hele jaar u één of meerdere personen toevoegen. 

    U zoekt de polis op. Op de pagina met polisgegevens selecteert u de knop "Persoon bijschrijven", die u rechtsboven ziet.
    Er opent een scherm met dezelfde stappen als voor de aanvraag van een nieuwe polis. U vult alle gevraagde informatie in, zoals opgegeven door de verzekeringsnemer. 

    Schrijft u een minderjarig kind bij? Dan worden dezelfde basisverzekering, aanvullende verzekering, etc. vooringevuld van de hoogstverzekerde volwassene op de polis.

  • Zoek de polis op via het startscherm.

    Ga naar de knop 'polis splitsen'
    U gaat naar de aanvraagstraat om de gegevens voor de nieuwe polis op te voeren.

    Op de achtergrond wordt geregistreerd dat de aanvraag een polissplitsing is, waardoor dit correct wordt verwerkt in de systemen van ONVZ.

    De verzekerde wordt verwijderd van de bestaande polis en deze ontvangt binnen enkele dagen een welkomstbericht met de eigen polis.

Informatie over polis en verzekerden

  • Ja, in ONVZ Zakelijk heeft u dezelfde polisbladen in PDF-formaat beschikbaar als een verzekerde in Mijn-ONVZ of de ONVZ-app.

    Zo werkt het:

    • Zoek de verzekerde op.
    • Selecteer de knop 'download polisblad'
    • Selecteer het jaar en de versie van het polisblad dat u nodig heeft.
    • Download de PDF.
  • U heeft in ONVZ Zakelijk toegang tot het polisblad. Alle versies zijn beschikbaar voor dit jaar en de voorgaande 2 jaar.

  • Vanaf 12 november vindt u onder de knop 'download polisblad' tijdelijk ook het polisblad voor aankomend jaar. Onder het tabblad voor het nieuwe jaar vindt u de nieuwe polis met ingangsdatum 1 januari.

  • U kunt eenvoudig een Excel-export maken van alle actieve polissen op dat moment. Dit bestand bevat kolommen met collectiviteitsnummer en naam. Door gebruik te maken van 'filteren' of 'sorteren' in dit Excelbestand ziet u eenvoudig de verzekerden per collectiviteit.

    Zo werkt het:

    • Ga naar het collectiviteitoverzicht, via het 'lijst-icoon' (2e) in de menubalk.
    • Selecteer de knop 'Portefeuilleoverzicht (Excel)
    • Selecteer de knop 'Start aanvraag'.
    • Sluit het pop-up venster en kom later terug naar dit pop-up venster (het maken van het bestand duurt soms meer dan 10 minuten).
    • Zodra het bestand aangemaakt is ziet u deze in het pop-up venster. U selecteert vervolgens het download-icoon om het bestand op uw eigen apparaat op te slaan.

    Het bestand blijft bewaard. Komt u een volgende keer terug voor een nieuwe download? Dan kunt u deze direct downloaden als er in de tussentijd geen wijzigingen hebben voorgedaan.

  • Om de koppeling tussen uw en de ONVZ administratie te vereenvouden kunt u werken met een eigen ID, net als de werkgever. Dit is uw eigen uniek identificerend nummer, bijvoorbeeld een personeelsnummer, lidnummer, etc.

    • Zoek de polis op (verzekerde)
    • Klik op het gele potloodje om de algemene gegevens te wijzigen.
    • Vul uw eigen ID in en sla de wijziging op.
  • Op de pagina met polisgegevens vindt u de betaalgegevens. Selecteer het gele pennetje. U kunt de gewenste betaaltermijn doorvoeren. 
    De ingangsdatum hangt af van de huidige en de nieuwe betaaltermijn. Wilt u bijvoorbeeld een jaarbetaler omzetten naar maandbetaling? Dat kan, maar de ingangsdatum is dan wel 1 januari van het aankomende jaar.

    Vanaf 12 november kunt u de polis aanpassen. U kunt dan direct bij het wijzigen van een polis ook de betaaltermijn aanpassen.

  • Op de pagina met polisgegevens vindt u het rekeningnummer van de verzekeringsnemer. Selecteer het gele pennetje om de betaalgegevens aan te passen. U voert de nieuwe IBAN in en u bevestigt de wijziging met 'opslaan'. 

    De wijziging is direct doorgevoerd en geldt voor zowel premie als zorgkosten.

  • Op de pagina met polis gegevens vindt u de contactgegevens, selecteer het gele pennetje. Verander het telefoonnummer en bevestig uw wijziging met 'opslaan'. De wijziging is direct doorgevoerd.

  • Op de pagina met polisgegevens vindt u de contactgegevens, selecteer het gele pennetje. Verander het e-mailadres, voer dit e-mail adres een tweede keer in om er zeker van te zijn dat het adres juist is ingevoerd. Bevestig uw wijziging met 'opslaan'. De wijziging is direct doorgevoerd.

  • U kunt de naam, het adres en de woonplaats niet wijzigen. Een verzekerde kan dit ook niet zelf.

    Deze gegevens zijn vastgelegd in de Basisregistratie Personen (BRP). ONVZ neemt deze verplicht één op één over.

    Mochten gegevens niet kloppen, dan moeten deze bijvoorbeeld via de gemeente gecontroleerd en aangepast worden.

Machtigingen en declaraties

  • U kunt de volgende zaken regelen zonder machting van een verzekerde, waarvan het meeste direct in ONVZ Zakelijk mogelijk is:

    • pakketwijziging
    • vrijwillig eigen risico
    • betaaltermijn
    • betaalwijze
    • opzegging (alleen schriftelijk)
    • collectiviteit wijziging
    • intermediairswijziging (schriftelijk met toestemming verzekerde)
  • U mag de volgende zaken regelen met een machtiging van de verzekerde:

    • pakketwijziging met gezondheidsverklaring
    • betaalwijze naar automatische incasso
    • betalingsregeling aanvragen (telefonisch of schriftelijk)
    • hoofdverzekerde van de polis (alleen schriftelijk, met handtekening van de oude en nieuwe hoofdverzekerde)
    • splitsing van de polis
    • telefoonnummer
    • IBAN
    • postadres (alleen schriftelijk)
    • declaraties indienen

    De meeste wijzigingen kunt u zelf uitvoeren in ONVZ Zakelijk. U zorgt zelf voor de machtiging van de verzekerde, zodat u dit kan aantonen wanneer nodig.

  • Als een verzekerde u wilt machtigen voor één of meerdere activiteiten, laat u de verzekerde dit machtigingsformulier invullen.

  • ONVZ kan u niet laten zien wie u gemachtigd heeft en waarvoor.
    Als een verzekerde u machtigt voor meer dan polis en persoonsgegevens, is dat een overeenkomst tussen u en de verzekerde.

    Als wij u helpen bij een dergelijke taak, vragen wij u of u deze machtiging kan aantonen. Dit is immers niet vastgelegd in de ONVZ-systemen.

  • U kunt géén declaratiegegevens van verzekerden inzien. Als u een machtiging heeft voor medische gegevens, mag u hierover wel informatie opvragen bij ONVZ.

    U mag wel declaraties indienen voor uw verzekerden. Dit kan op de volgende manieren:

Informatie over (werkgevers)collectiviteit

  • Voor iedere collectiviteit kunt u zowel in het Nederlands als Engels een PDF downloaden met alle beschikbare producten, productregels en premies. Vanaf 12 november is dit overzicht ook beschikbaar voor het nieuwe jaar.

    Zo werkt het:

    • Ga in het menu naar het collectiviteitenoverzicht via het 'lijst-icoon.
    • Selecteer de collectiviteit.
    • Gebruik de knop 'premietabel (PDF)', te vinden rechtsonder de naam van de collectiviteit.
    • Selecteer de gewenste taal en indien van toepassing het jaar en de betaaltermijn.
    • Bevestig uw keuze met de knop 'Download'.
  • U vindt deze informatie linksonder op de collectiviteitpagina, bij 'collectieve korting'.
    Vaak ziet u hier één kortingspercentage dat geldt voor alle typen aanvullende verzekeringen.

    Zo werkt het:

    • Ga in het menu naar het collectiviteitenoverzicht via het 'lijst-icoon.
    • Selecteer de collectiviteit.
  • U vindt deze informatie linksonder op de collectiviteitpagina, bij de kop 'gezondheidsvragen'.
    In dit overzicht staan de productnamen van de aanvullende verzekeringen en tandverzekeringen waarvoor uw verzekerden bij deze collectiviteit een gezondheidsverklaring moeten afgeven.

    Zo werkt het:

    • Ga in het menu naar het collectiviteitenoverzicht via het 'lijst-icoon.
    • Selecteer de collectiviteit.
  • U vindt de contactgegevens van uw werkgever rechtsonder op de collectiviteitpagina.
    Het is niet mogelijk om deze gegevens aan te passen namens uw werkgever. Iedere werkgever kan dit zelf aanpassen; contactgegevens van uw bedrijf aanpassen. 

    Zo werkt het:

    • Ga in het menu naar het collectiviteitenoverzicht via het 'lijst-icoon.
    • Selecteer de collectiviteit.
  • Een werkgever kan de eigen administratie en die van ONVZ koppelen. Zij gebruiken daarvoor een eigen uniek identificerend nummer, bijvoorbeeld een personeelsnummer, lidnummer, etc.
    U vindt het werkgevers-ID terug op de pagina met polisgegevens in het blok algemeen.

    Zo werkt het:

    • Zoek de polis op (verzekerde)
    • U ziet bovenaan de pagina het blok 'Algemene gegevens'.
    • Op de tweede regel ziet u het werkgever ID. Als de werkgever hier niets heeft opgevoerd, is deze leeg.
  • Een werkgever kan onder andere de volgende activiteiten zelf uitvoeren in ONVZ Zakelijk:

    • Een aanvraaglink maken met de juiste collectiviteit voor de eigen werknemers.
    • Globale polisinformatie inzien. Er zijn géén aanpassingen mogelijk.
      Een werkgever ziet enkel een samenvatting van de polis in verband met de privacy. Bij werkgeversincasso ziet de werkgever hetzelfde als u, maar wel geanonimiseerd.
    • Een polis beëindigen (medewerker uit dienst melden).

Financiële gegevens

    • Klik op het € icoon in de menubalk (links)
    • Kies in het uitklapmenu ‘Documentsoort’ het type Rekening Courant.
    • Selecteer en download de pdf en/of het CSV-bestand van de maand(en) waarin u geïnteresseerd bent

    Als u de prolongatieborderel en mutatieberichten als ADN-berichten via Aplaza ontvangt, kunnen de meeste systeemhuispakketten automatisch uw rekening courant aanmaken.

  • De rekening courant is het financiële overzicht na definitieve verwerking van de vorige prolongatieperiode. De rekening courant die u ziet in april gaat over de prolongatie van maart.

    Een rekening courant bestaat uit:

    • [altijd] totaal van de prolongatieborderel over dezelfde periode
    • [indien aanwezig] boekingsnota's met alle tussentijdse wijzigingen
    • [indien aanwezig] uitbetalingen aan u en/of van u ontvangen bedragen
    • Klik op het € icoon in de menubalk (links)
    • Kies in het uitklapmenu ‘Documentsoort’ het type Prolongatieborderel.
    • Selecteer en download de pdf en/of het CSV-bestand van de maand(en) waarin u geïnteresseerd bent

    U kunt de prolongatieborderel ook ontvangen als ADN-bericht (PPR-bericht) via Aplaza.

  • De prolongatieborderel geeft een overzicht, per polis, van de verschuldigde premie, de door u te incasseren premie en de (provisie)vergoeding waar u recht op heeft.
    Aan ONVZ verschuldigde bedragen ziet u als positief getal. Bedragen die ONVZ aan u moet vergoeden, zijn zichtbaar als negatief getal (-).

    De prolongatieborderel gaat over de eerstvolgende prolongatieperiode.
    Een maandbetaler vindt u terug in iedere prolongatieborderel, altijd voor de eerstvolgende maand.
    Voorbeeld: in de borderel van februari ziet u de bedragen voor maart.

    Een halfjaarbetaler ziet u bijvoorbeeld enkel in de prolongatieborderellen van december (voor januari - juni) en juni.

  • ONVZ heeft vanaf 1 januari 2025 een nieuw vergoedingenbeleid voor de met haar samenwerkende verzekeringsadviseurs.

    De aanbrengvergoeding maakt hier onderdeel van uit.
    Een verzekeringsadviseur ontvangt voor elke nieuw aangebrachte volwassen verzekerde met een basisverzekering een éénmalige vergoeding van € 3

    • Klik op het € icoon in de menubalk (links)
    • Kies in het uitklapmenu ‘Documentsoort’ het type Overzicht aanbrengvergoeding.
    • Selecteer en download het CSV-bestand van de maand(en) waarin u geïnteresseerd bent

    De aanbrengvergoeding staat niet in de prolongatieborderel, mutatieberichten en rekening courant.

  • U ziet in het 'overzicht aanbrengvergoeding' alle relatienummers waarvoor u een éénmalige aanbrengvergoeding van € 3,00 ontvangt.

    Aanbrengvergoeding geldt voor nieuw aangebrachte volwassen verzekerden met een basisverzekering, die minimaal 30 dagen verzekerd zijn.

    In het overzicht ziet u alle relatienummers met de bijbehorende aanbrengvergoeding voor de maand die twee maanden voor het moment van aanmaken lag.
    Voorbeeld: u ziet de aanmaakperiode maart, dan is dit een overzicht van alle relatienummers in de periode januari.

  • ONVZ verstuurt de polismutaties naar het bij ons bekende centrale e-mailadres van uw organisatie.

    U kunt de mutatieberichten ook ontvangen als ADN-bericht (PMB-bericht) via Aplaza.

  • ONVZ heeft een rekening courant-verhouding met alle aangesloten verzekeringsadviseurs. 

     

    Iedere maand levert ONVZ een prolongatieborderel die gaat over de premie-inning van de eerstvolgende prolongatieperiode.
    Voorbeeld: de prolongatieborderel die u krijgt in februari, gaat over de prolongatieperiode van maart. 

     

    Iedere maand levert ONVZ een rekening courant met de definitieve financiële status voor premie en (provisie)vergoeding over de voorgaande prolongatieperiode.
    Voorbeeld: de rekening courant die u krijgt in april, gaat over maart en hoort bij de prolongatieborderel van februari.

     

    Vinden er poliswijzigingen plaats? Dan ontvangt u tussentijds een mutatiebericht met de financiële verandering. In elke financiële cyclus kijken we naar alle mutatieberichten tussen een prolongatieborderel en een rekening courant.
    Voorbeeld: blijven we bij bovenstaand voorbeeld voor de prolongatieperiode van maart, dan gaat het om alle mutatieberichten tussen de prolongatieborderel die gemaakt is in februari en de rekening courant die is gemaakt in april.

  • Op de rekening courant ziet u op welk bedrag u recht heeft of andersom. Aan ONVZ verschuldigde bedragen ziet u als positief getal. Bedragen die ONVZ aan u moet vergoeden, zijn zichtbaar als negatief getal (-).

     

    Is het eindtotaal van de rekening courant een negatief bedrag? Dan ontvangt u dit bedrag binnen de afgesproken termijn van ONVZ.

     

    Is het eindtotaal van de rekening courant een positief bedrag? Dan bent u geld verschuldigd aan ONVZ.
    U hoeft niets te doen. We verrekenen dit in volgende perioden totdat u weer recht heeft op vergoeding. 

     

    ONVZ controleert periodiek of het openstaande bedrag nog verantwoord is. Indien nodig ontvangt u een factuur met het bedrag dat we van u willen ontvangen. Zodra u een factuur ontvangt, bent u verplicht deze te betalen binnen de gestelde termijn.

  • U heeft recht op een andere provisie per de ingangsdatum van de wijziging, afhankelijk van de wijziging. De meeste veranderingen gaan in per de eerstvolgende prolongatie. 

     

    Valt de nieuwe ingangsdatum binnen een periode waarover prolongatie heeft plaatsgevonden? Dan wordt een correctie op de provisie doorgevoerd. Doet u ook de premie incasso? Dan corrigeren we deze ook. Dit ziet u terug in de boekingsnota en als mutatie in de volgende rekening courant.  

  • U krijgt de aanbrengvergoeding rechtstreeks uitgekeerd op uw bij ONVZ bekende rekeningnummer.

     

    Kort na beschikbaarheid van het overzicht aanbrengvergoeding betaalt ONVZ deze uit.

     

    De aanbrengvergoeding staat los van premie en/of doorlopende vergoeding valt daardoor buiten prolongatieborderel, mutatieberichte en rekening courant.

ADN | Assurantie Data Netwerk

  • ADN is de afkorting van Assurantie Data Netwerk. ADN is de SIVI-standaard voor het uitwisselen van databestanden en documenten tussen verzekeringsadviseurs en verzekeringsmaatschappijen. Hierdoor kunt u informatie geautomatiseerd verwerken in uw eigen backoffice of CRM-systeem. 

  • ONVZ verstuurt op dit moment enkel financiële bestanden: 

    • Prolongatieborderellen (PPR)
    • Mutatieberichten (PMB)

    Via ADN krijgt u dezelfde informatie als met de prolongatieborderellen (pdf en csv) in ONVZ Zakelijk. De mutatieberichten komen overeen met de boekingsnota's (e-mail).  

  • Vanaf 25 september 2024 werkt ONVZ samen met Aplaza, onze partner voor ADN-berichten. Hiervoor was dit ABZ/Solera.

  • Aplaza werkt samen met alle systeemhuizen. Heeft u een aansluiting op APlaza, dan kunt u altijd ADN-berichten van ONVZ ontvangen. Heeft u nog géén aansluiting, dan kan uw leverancier hier u eenvoudig bij helpen. 

  • Aanmelden als nieuwe klant bij Aplaza

    Dat doet u via https://aplaza.nl/aanmelden-bij-verzekeraars-en-serviceproviders/

     

    Doorgeven aan Aplaza dat u de ADN-berichten van ONVZ wilt ontvangen

    Dat doet u via https://aplaza.nl/contact

     

    Aplaza geeft wekelijks de nieuwe aanmeldingen en wijzigingen door aan ONVZ. Wij zorgen daarna dat u zo snel mogelijk de gewenste ADN-berichten ontvangt.

Bedrijfsgegevens

  • U wijzigt uw contactgegevens op de pagina 'Uw Bedrijfsgegevens', bij 'Algemeen'.
    De volgende gegevens kunt u aanpassen: bedrijfsnaam, postadres, postbus en telefoonnummer.
     
    Zo werkt het:

    • Ga in het menu naar het bedrijfsgebouw-icoon.
    • Selecteer het gele pennetje bij het blok 'Algemeen'.
    • Wijzig de gegevens die u wilt veranderen en bevestig uw wijzigingen met 'opslaan'. 
  • U kunt het KvK- en AFM-nummer van uw bedrijf wijzigen op de pagina 'Uw Bedrijfsgegevens', bij 'Registratienummers'.
    We verwerken uw wijziging direct. We controleren de aanpassing daarna bij de officiële instanties. Bij vragen of onduidelijkheden nemen we contact met u op. 
      
    Zo werkt het:

    • Ga in het menu naar het bedrijfsgebouw-icoon.
    • Selecteer het gele pennetje bij 'Registratienummers'.
    • Wijzig uw AFM- en/of KvK-nummer en en bevestig uw wijzigingen met 'Opslaan'.
  • U kunt het IBAN van uw bedrijf wijzigen op de pagina 'Uw Bedrijfsgegevens', bij 'Financieel'.

     

    Zo werkt het:

    • Ga naar het menu en selecteer het bedrijfsgebouw-icoon.
    • Selecteer het gele pennetje bij 'Financieel'.
    • Wijzig het rekeningnummer en bevestig uw wijzigingen met 'Opslaan'.

Heeft u een andere vraag?

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden of heeft u een andere vraag? Neem dan contact met ons op.

Contact

Heeft u nog vragen? Wij zijn er voor u

Live chat

Ma t/m vr: 8.00 – 20.00 uur

Stel een vraag

Telefoon

Ma t/m vr: 8.30 - 18.00 uur

030 639 62 22
Meer contactopties