Maak kennis met Arene online huisartsenzorg
Met ingang van 2024 kunnen ONVZ-verzekerden gebruikmaken van digitale huisartsenzorg. Deze dienst wordt verzorgd door Arene online huisartsenzorg. Maak kennis met innovatieve huisarts Jasper Schellingerhout.
‘De keuze om huisarts te worden heb ik niet heel bewust gemaakt. Mijn moeder werkte weliswaar als OK-assistente, maar daar hield mijn connectie met de zorg dan ook op. Het naar elkaar omkijken is wel iets wat ik van huis uit heb meegekregen. En het ondernemende, het besef dat je mogelijkheden kunt creëren voor jezelf en voor anderen.’
Het anders doen
Jasper Schellingerhout is sinds 2009 huisarts. Samen met drie collega’s runt hij huisartsenpraktijk De Keen in Etten-Leur. ‘Ik kijk graag analyserend naar (werk)processen en structuren. Naar wat we kunnen verbeteren of anders kunnen doen. De introductie van digitale services in onze huisartsenpraktijk is daar een mooi voorbeeld van. Want we zagen het tekort aan doktersassistenten aankomen en dachten dat dit de druk misschien wel zou verlagen voor onze medewerkers. Dat deed het ook. Veel van onze patiënten omarmden al snel de mogelijkheid van een e-consult. Deze nieuwe manier van werken werd een groot succes. In januari 2020 wonnen we zelfs de Uw Zorg online award 2020 als meest online huisartsenregio van Nederland. We hadden op dat moment nog geen weet van de coronapandemie die op ons af zou komen.’
Voordelen digitaal consult bij de huisarts
Alhoewel Jasper en zijn collega’s apetrots waren na het winnen van de prijs, keken ze al snel weer verder. ‘Heel leuk hoor dat we die prijs gewonnen hebben voor dit concept, maar kunnen we er ook elders iets mee? Die vraag bleef maar door mijn hoofd spoken. Het probleem is namelijk niet zo zeer dat er te weinig huisartsen zijn, maar wel dat ze niet eerlijk verdeeld zijn over ons land. Zouden digitale consulten bijvoorbeeld de zorg in Zeeland kunnen ontlasten, waar een groot tekort aan huisartsen is? Of kan online huisartsenzorg de druk op de zorg verlagen? Net zoals een ‘buitenboordmotor’ extra capaciteit biedt? De voordelen van online huisartsenzorg zijn legio en de patiënt wil het zelf ook graag. Vanuit dit idee werd Arene online huisartsenzorg ‘geboren’ in 2020. Onze missie: zorgen dat iedereen in Nederland toegang heeft tot huisartsenzorg. Digitaal zorg verlenen is daarbij niet ons doel. Dat is het ook nooit geweest. Het is slechts het middel om onze missie te kunnen volbrengen. Huisartsenpraktijk De Keen bestaat ook nog steeds.’
Ontlasten en houvast bieden
Het idee is even simpel als uniek: contact met een (digitale) huisarts via een e-consult (via berichten) of een (video)belafspraak. Jasper: ‘Het mes snijdt écht aan twee kanten. Aan de ene kant ontlasten we onze collega-huisartsen in het land en de Huisartsen Post (HAP). Aan de andere kant geven we met dit concept patiënten houvast. We helpen ze, zodat ze zichzelf kunnen helpen. Plaats- en tijdsonafhankelijk. En dat is precies wat de patiënt wil. Het lijkt dé oplossing om iedereen te kunnen voorzien van de juiste huisartsenzorg op het juiste moment.’
Innovatie-initiatief bij ONVZ
‘Momenteel helpen we bij Arene arbeidsmigranten, vluchtelingen uit Oekraïne en andere mensen zonder huisarts. We zijn heel blij dat zorgverzekeraar ONVZ ons de kans biedt om het concept nu ook op grotere schaal door te ontwikkelen. Het charmante van dit innovatie-initiatief is dat ONVZ verzekerden bij Arene online huisartsenzorg terecht kunnen náást hun eigen huisarts. Wanneer zij de digitale huisarts benaderen met vragen waarbij lichamelijk onderzoek niet nodig is, houdt de eigen huisarts tijd en ruimte over om zorg te verlenen aan mensen die dat harder nodig hebben. Van oudsher is de huisarts laagdrempelig bereikbaar voor zorgvragen, maar door toenemende werkdruk is dit inmiddels vaak niet meer het geval. Door zorgvragen af te vangen hopen wij de bereikbaarheid van de huisarts indirect weer te vergroten. ’
Digitaal consult bespaart tijd en geld
Een digitaal consult bespaart tijd en geld. Jasper rekent voor: ‘Stel iemand heeft last van huiduitslag. Vervelend, dus hij of zij belt de huisarts. De doktersassistente stelt een paar vragen en ze belooft te overleggen met de huisarts en terug te bellen. Een dergelijk gesprek duurt al snel drie minuten. Ze overlegt met de huisarts, ook weer drie minuten. Ze belt terug om een afspraak te maken, want de huisarts wil de huiduitslag eerst beoordelen. Weer drie minuten. De afspraak is morgen en de patiënt neemt daar een uur verlof voor op. Want het is tien minuten fietsen naar de huisarts en vervolgens een kwartier in de wachtkamer, gevolgd door het consult (tien minuten) en natuurlijk de terugreis. De huisarts bekijkt de huiduitslag en schrijft een zalfje voor. Nu nog even de administratie bijwerken. In totaal kost het afhandelen van deze simpele vraag de huisartsenpraktijk ongeveer een half uur.
Stelt een patiënt dezelfde vraag via een e-consult, dan kost het hem of haar ongeveer vijf minuten om een e-mail te typen en een foto bij te voegen. Verlof aanvragen is dus niet nodig. De digitale huisarts leest de mail, bekijkt de foto en schrijft een zalfje voor. Inclusief de administratieve afhandeling kost dit maximaal 10 minuten. Dit bespaart niet alleen tijd, maar ook geld.’
Driekwart vragen digitaal opgelost
‘Een vraag over huiduitslag is slechts een voorbeeld. Patiënten kunnen bij ons terecht met allerlei vragen. 75-80% van die vragen lossen we digitaal op. In de overige gevallen is een doorverwijzing naar de eigen huisarts voor fysiek onderzoek nodig. In de regel voelen mensen zelf heel goed aan met welke vragen ze bij ons terecht kunnen en met welke niet, omdat ze fysiek onderzocht moeten worden.’
De eigen huisarts versus de digitale collega
Jasper vervolgt zijn verhaal en legt uit dat huisartsen zelf nog wat voorzichtig zijn om de zorg voor hun patiënten digitaal vorm te geven. ‘Waar patiënten graag digitale zorg ontvangen, zijn sommige huisartsen wat minder enthousiast over dit idee. Ik ben zelf ook huisarts en ik snap goed dat dat zo kan voelen. Tegen die huisartsen wil ik zeggen dat deze angst ongegrond is. Het gedachtegoed van Arene is ontstaan vanuit het probleem dat de druk op de huisartsenzorg te hoog is. Dat het water ons huisartsen aan de lippen staat. Dat er iets moet veranderen. Want iedereen heeft recht op huisartsenzorg. Dát is onze drijfveer. We moeten het probleem in de zorg samen oplossen. Er is geen wij en zij. Bij Arene willen we niet ontwrichtend zijn. We zien alleen dat het anders kan en anders moet.
De huisarts om de hoek is en blijft zelf de hoofdbehandelaar. De artsen van Arene leggen alle gesprekken en voorgeschreven geneesmiddelen vast. Patiënten geven ons namelijk toestemming om hun medisch dossier te mogen raadplegen. Het uitwisselen va de gegevens verloopt veilig via MedMij en DigiD. Na afloop van een consult maken wij een verslag en voegen dit toe aan het medisch dossier. Het is net als wanneer een patiënt in het weekend de HAP bezoekt. Met dat verschil dat het consult digitaal plaatsvindt.’